WooCommerce er en utvidelse til WordPress for å få netthandelsfunksjoner på nettsiden. Du kan ha en WordPress nettside uten WooCommerce, men ikke motsatt siden WooCommerce er avhengig av WordPress for å fungere.
Vi har tidligere skrevet om hva det koster å lage en WordPress nettside her! Mange av kostnadene er de samme, men skal du lage en god nettbutikk vil det komme noen flere kostnader.
Er du usikker på om WooCommerce passer som netthandelsutvidelse for dere? Les om fordeler/ulemper her.
Dette er kostnadene for en WooCommerce Nettbutikk
Vi gir her eksempler for de rimeligste måtene for å starte opp, men som fortsatt er gode løsninger.
- Domene og Hosting
- Logo
- WordPress/ WooCommerce
- Plugins
- Grafisk Design
- Produktbilder/ Tekst
- Betalingsløsning
- Frakt
Domene og Hosting
Dette er kostnader du ikke kommer deg utenom, les mer om hva det koster deg i artikkelen vi har skrevet om hva det koster å lage en nettside. Hos Proisp kan du få domene og hosting for rundt 50 kroner i måneden, det er faktisk eneste utgiften som er helt nødvendig for å få en nettbutikk med WooCommerce! Der får du også SSL inkludert. Det er noe alle nettsider burde ha, og det er ekstra viktig for nettbutikker. Les mer om hvorfor SSL Sertifikat er så viktig her.
Etterhvert kan det bli nødvendig å oppdatere hosting, det gjøres enkelt hos leverandøren. For en ny nettbutikk er det sjeldent nødvendig, men etterhvert som den vokser blir det nødvendig for at den skal fortsette å være rask.
Logo – Identiteten til nettbutikken
Alle nettsider burde ha en logo, men for nettbutikker er det enda viktigere! Å ha en nettbutikk handler ikke bare om å ha et produkt noen kanskje vil ha, det skal være en god opplevelse og ikke minst må dere virke troverdige. Siden nesten alle nettbutikker har en logo vil det å ikke ha en gjøre at dere skiller dere ut negativt.
Det er ikke viktig å bruke mye penger på en logo, men om dere ikke er kreative og selv bidrar til å få laget en logo blir det fort litt mer kostbart. Å få en logo laget i Norge koster typisk fra ett par tusen kroner og oppover. Fra freelancere i utlandet kan det fås billigere.
Hvor mye dere betaler er ikke det viktige, men at dere faktisk får en god logo! For hvis dere bruker penger, tid og energi på å markedsføre dere med logoen deres vil det koste mye å etterhvert bytte logo fordi dere egentlig ikke var fornøyde! For selve navnet, og ikke minst domenenavnet deres er dette enda viktigere. Les mer om hvordan dere velger riktig domenenavn her.
WordPress/ WooCommerce
For en nettbutikk vil vi anbefale å legge litt penger i et Theme, det koster rundt 600-700 kroner for et som gir der mulighet for å selv kunne designe en god nettside som er responsiv og rask.
Med et Theme som Flatsome får du mulighet til dette, og du trenger ikke et ekstra Plugin som Elementor for å designe nettsiden. Fordelen med det er at når du gjør endringer i Design i Flatsome så er det ingen usikkerhet med kompabilitet.
WooCommerce er som WordPress helt gratis å bruke! Hele 26% av alle nettbutikker bruker faktisk WooCommerce. Les om fordeler og ulemper med WooCommerce her!
Plugins
Plugins er en utvidelse som du laster ned i WordPress for å få ekstra funksjoner. For nettbutikker er det spesielt for frakt og betalingsløsning at det trengs utvidelser, les lenger ned for mer informasjon om det.
En nettbutikk har ofte mange bilder, og veldig mange URL-er. Det er viktig at nettsiden både blir laget i et theme som er raskt, og at det kontinuerlig arbeides for å holde siden rask. Med et plugin som WP Rocket vil du kunne få en mye raskere nettside!
Grafisk Design – Viktig for nettbutikker!
Bruk av egne bilder er viktig, men på en nettbutikk burde det også være noe grafisk design. I oppstarten sitter det ofte langt inne å bruke mye penger på dette.
Er du selv kreativ er det mye du kan lære deg å lage selv. Du kan også samarbeide med norske eller utenlandske freelancere for å holde kostnadene nede så mye som mulig. Hent gjerne inspirasjon fra konkurrenter også, men det er viktig at det ikke er noen form for kopi.
Det er lurt å ganske tidlig lage materiale for markedsføring til forskjellige kanaler. Det behøver heller ikke å være til betalt reklame! Men det må uansett være appellerende hvis det skal være noe særlig hensikt. Prøv å lag en rutine for hvor ofte det grafiske skal revideres og hvor ofte kampanjer skal byttes ut. Ellers blir det fort lett å se at det har blitt gjort i en hast.
Produktbilder/ Tekst
De fleste kan lære seg å ta gode nok bilder ganske raskt for å bruke i nettbutikk. Skal du få en fotograf til å ta bildene er det veldig viktig å vite hva som er inkludert av etterarbeid på bildene, dette kan ofte være en større kostnad.
I noen tilfeller kan det være greit å bruke bilder fra leverandøren, men vi vil anbefale å unngå det i størst mulig grad. Tenk på hvem som er kundene dine, hva de ønsker å bruke produktet til og deretter bestem hvordan bildene burde bli tatt. Les mer om regler for bruk av bilder på nett her.
Du kan finne mange gode instruksjonsvideoer for hvordan du selv kan ta produktbilder. Sortimentet forandre seg ofte kontinuerlig også, det gjør at det både blir kostbart og ikke minst tidkrevende å alltid få inn en fotograf. Det er viktig at bilder også optimaliseres for SEO!
Produkttekster burde skrives av dere selv, men etterhvert som dere vokser kan det være en god ide å få hjelp til å gjøre tekstene SEO optimalisert. Hovedgrunnen til at dere burde skrive de selv er fordi dere kjenner produktene, og kunden sitt behov best. Les mer om hvordan dere skriver tekster for produkter her!
Betalingsløsning – Viktig for konverteringsgrad!
Det er mange måter dere etterhvert kan finne ut hvor godt nettbutikken deres konverterer. Det enkleste er å se hvor mange kunder dere har i forhold til antall besøkende. Om dere skal betale for reklame er det veldig viktig å ha god kontroll på dette fra starten av!
Gode betalingsløsninger øker konverteringen betydelig! Det å kun ha Paypal er ikke lurt for de fleste. Betaling med Vipps er enkelt å sette opp og konverterer bra.
Tradisjonell betaling med kort eller faktura burde også være en mulighet. Det koster typisk en fast sum og så en prosentdel for hvert salg, derfor kan dere etterhvert teste forskjellige løsninger. Hvilken bransje dere er i har også endel å si, mange liker å benytte seg av muligheten til å handle gjennom betalingsløsninger som Klarna også.
Det å sette opp betalingsprosessen på en smidig måte er også veldig viktig. Tenk igjennom hvordan det blir enklest mulig for kunden. Dårlige betalingsløsninger, og tungvinn prosess vil garantert gjøre at dere mister salg!
Frakt
Hva dere selger har endel å si for hvilken metode for frakt som er best. Mange har også med suksess valgt å ha en grense for når kunden oppnår gratis frakt.
Det er viktig at kunden får varene raskt, men å love raskere levering en hva kunden mest sannsynlig får er ingen god ide. De forskjellige selskapene har forskjellige løsninger, og jo større dere blir jo bedre avtaler kan dere få.
I oppstarten vil det sjeldent komme veldig mange salg med engang. Det er derfor mulig å kjøpe samme frakten som du ellers kan kjøpe som privatperson, da trenger du ikke å lage avtaler med selskaper om du er usikker på hvilken løsning du ønsker. Men i nettbutikken er det viktig at kunden får velge mellom forskjellige løsninger.
Det er mange som har forskjellige behov, så at det er mulig å få frakt på flest mulig måter vil være en stor fordel.
Dette er hva en WooCommerce nettbutikk koster
Utenom hosting og domenenavn er det ingen kostnader som er faste. Men det vil komme endel kostnader etterhvert, av både driftskostnader men også for videreutvikling av nettbutikk.
Et bra netthandels theme er veldig viktig, og det vi vil anbefale at alle kjøper fra starten av. Med det er kostnaden kun litt over en tusenlapp i året.
Med en god logo, et bra theme, noen plugins koster det fort 5000-10.000 kroner i året.
De aller fleste bruker godt over 10.000 kroner i året, og det med god grunn. Men hvis du ikke har pengene og ønsker å komme i gang så fort som mulig er muligheten der selv om du ikke har mye startkapital.