Hvem skulle trodd for en måned siden at Bing kom til å gjøre ett comeback! I SEO verden er det ikke akkurat mye oppmerksomhet søkemotoren Bing får. Denne artikkelen handler hovedsakelig om hva som kommer til å skje med AI i søkemotorer.
AI i søkemotor – Det er metoden som er ny, AI har vært i søkemotorer lenge
For det første er det ikke noe nytt at søkemotorer bruker maskinlæring og AI i algoritmen deres. Dette er hvordan det blir bestemt hvem som skal rangere øverst, basert på ekstremt mange faktorer.
Mange sier de vet hva som skal til for å tilfredsstille algoritmen, men sannheten er at søkemotorene holder dette ekstremt hemmelig. Hadde det vært mulig å finne ut alle disse kriteriene ville alle gjort det samme, og ingenting unikt ville lenger blitt laget.
Den beste metoden for å lage innhold som tilfredsstiller spesielt Google er å følge E-E-A-T som er retningslinjer for «best practice». Det er viktig å forstå forskjellen, det er en guide for å lage bra innhold som kan gjøre det bra, men det er ingen fasit på hvordan du kommer som nummer 1.
Hvordan AI kommer til å fungere i søkemotorer
AI i søkemotor er litt annerledes en chatGPT. Den største forskjellen er at teksten som generes har kilder, og derfor er det fortsatt mulig å få organisk trafikk. Selv om teksten har kilder har vi allerede sett fra Bing at det fortsatt er mye feil, men det kommer nok fort til å bli mye bedre.
Den største endringen i søk blir at det er mulig å gjøre mer kompliserte søk som kan vise strukturert data. Det kan være at du trenger ett spisebord som er 160 cm høyt, men koster under 2.000 kroner. Vi tror slike søke med mer spesifikasjoner er noe AI vil bli helt overlegne på. Bing kan til en viss grad gjøre dette, men tidvis blander den data som at prisen på produktet oppgis som vekten og lignende. Enten løses dette på kort tid, ellers kommer det nye SEO retningslinjer som gjør at alle kommer til å lage strukturert data som tar hensyn.
Andre type søk om informasjon hvor det er mulighet for feil, forskjellige meninger osv. vil AI i søk også kunne vise. Til forskjell fra ChatGPT vil det være kilder og informasjon fra etter 2021.
Noe av det vi er mest spent på å se er hva brukere kommer til å gjøre når de får presentert generert tekst om temaer som ikke nødvendigvis kun har ett svar, eller at det kan formidles på flere måter. Vil de prøve å få generert tekst flere ganger? Besøke kildene? Eller gjøre mer tradisjonelle søk som gjøres nå i søkemotorer?. Inntil videre er det ingen som vet dette helt sikkert.
Hva skjer med organisk trafikk når AI kommer til søkemotorer
Søkemotorene har flere mål, for deres egen overlevelse må de hjelpe brukeren best mulig. Hvis de ikke gjør det så kommer det en annen søkemotor som tar over, uansett hvor store de er.
Det er her det blir interessant med AI i søkemotoren, for det kan hjelpe brukerne veldig. Nå som alle de store søkemotorene kjemper febrilsk for å få det til på en god måte er det heller ingen som kan la være med å ha AI i søkemotor. Derfor er en av de få tingene vi vet, kun det at det kommer til å komme for fult!
Alle som jobber med SEO vet at i spesielt Google er det kommet flere funksjoner som gjør mange søk ender opp med at det ikke blir gjort noen klikk. People also ask (PAA) og Featured Snippets er eksempler på det, hvor brukerne kan få svar rett i søkemotoren. Det mange ikke vet er at selv om disse funksjonene har eksistert lenge, så sender google fortsatt mer og mer trafikk til eksterne nettsider hvert eneste år!
Bard – Google sin AI
Google sin Chatbot heter Bard, den er foreløping ikke tilgjengelig for alle. Lanseringen av Bard gikk ikke helt som planlagt, Bard presterte og presentere faktafeil på selve lanseringen! Heldigvis for Google er de verdens største søkemotor, og derfor er ikke sånn feil enden på visa for deres eksistens.
Selv om Bing hittil har vært mer imponerende er det altfor tidlig å si noe om hvem som kommer til å være best på søk i AI. Vi har fortsatt ikke fått teste Bard, men vi tror nok den kommer til å bli minst like bra.
Bak Bard er Google, men for at Bard skal fungere står LaMDA som Google også står bak. Hvor andre språkmodeller (large language model – LMM) som GPT-3 baserer seg på å genere tekst, så er LaMDA veldig annerledes. Fokuset til LaMDA er å genere dialog. Les mer om hva LaMDA er her!
Hvordan dere kan tilpasse dere til AI i søkemotorer allerede nå
Når det er store endringer på gang er det sjeldent lurt å gjøre noe altfor drastisk. Det vi selv kommer til å gjøre er å sørge for at alt innhold er oppdatert, og holder standardene for E-E-A-T.
Om noen uker, eller måneder vil det allerede være mye mer data for hva AI i søkemotorer kommer til å gjøre for organisk trafikk. Å avvente litt til vi har denne dataen virker lurt. Flere spekulerer i at endel organisk trafikk kommer til å forsvinne, blir AI i søk så bra som mange spår virker det også realistisk.
Dette er endringer som har vært før også. Søkemotorer har mange flere funksjoner enn featured snippets og PAA. Noen eksempler er kalkulator, valutakalkulator og værmelding. Det som blir spennende å se er hvor skillet kommer til å gå, for mye informasjon som tidligere ikke har vært tilgjengelig i søkemotorer kan potensielt bli det nå. All informasjon kommer ikke til å bli slukt ukritisk rett fra AI i søkemotorer, men sannsynligvis en god del.
Hvordan spesielt Bard kommer til å behandle YMYL i AI søket vet vi ikke enda. Med tanke på hvor strenge de vanligvis er så er det også god grunn til å tro at de kommer til å være veldig strenge.
Hva vil endringen gjøre for alle innenfor SEO?
Søkemotorene vet veldig godt hva bekymringen til alle som jobber med SEO er, vil vi ikke lenger få organisk trafikk? Gulroten er jo nettopp at lager du godt innhold, så får du organisk trafikk. Uansett hvordan de har tenkt til å håndtere dette så blir det en stor endring, det er helt sikkert.
Les mer om bruk av ChatGPT for SEO her!
En mulighet er at barrieren for å lykkes bare blir høyere. For å komme i AI søket må du ha det beste innholdet. Hvor du tidligere kjempet for å komme blant de øverste på google, så må du kanskje kjempe for bli en kilde i AI Søket. Dette vil vi ha mye mer informasjon om etterhvert som AI kommer for fult i søkemotorer.
Ønsker du å lære mer om hva Bing har introdusert og hvordan de kom først med AI i søkemotor kan du lese artikkelen vi har skrevet om det her!
Hvor mye av trafikk som er organisk varierer, men det er en veldig stor del for veldig mange. Forsvinner mye av den organiske trafikken vil mye av inntektene til nettsiden også forsvinne, det er også problematisk for Google. Når en nettside med displayannonser får trafikk så får Google og sin andel siden mye av annonsene er via deres annonseplattform. Det er ikke det viktigste for Google, for de tjener enda mer ved å holde brukeren kun i søkemotoren.
Det er flere muligheter for hvordan denne endringen kommer til å påvirke nettsider sin organiske trafikk. Mye innhold lages kun for SEO, hvis det ender med å ikke gi organisk trafikk vil muligens det innholdet forsvinne. Om det skjer får ikke søkemotorene bra innhold de kan lage i AI søket. Det er derfor ikke helt sånn at det kun er søkemotorene som bestemmer, de er også avhengige av alle nettsidene. Uansett hva som skjer i nærmeste fremtid så blir det vanvittig spennende. Vår spådom er at bra innhold, som er unikt fortsatt vil få masse organisk trafikk.
Er du bekymret for AI i søk? Simon Willison har samlet endel ganske underholdene og skremmende dialoger med nye Bing, se de her. Det er om ikke annet bevis for at det fortsatt er en stund til AI tar helt over søkemotorene.
AI i søkemotorer vil sansynligvis også kunne gjøre at man får mer kompliserte stemmesøk. Les hvordan du SEO optimaliserer for stemmesøk her!