Stemmesøk – SEO optimalisere for stemmesøk

Hjem » Blogg » SEO » Stemmesøk – SEO optimalisere for stemmesøk

Stemmesøk var et stort tema for noen år siden, og mange sa dette var det neste store som kom til å ta over alt. Helt slikt har det ikke blitt, men det var også mange som var litt mer konservative, men som samtidig så at stemmesøk kommer til å få en stor posisjon.

Stemmesøk har absolutt etablert seg, men det har noen naturlige begrensinger som vi vil se på her.

Hva er stemmesøk?

Stemmesøk er en teknologi som tillater brukere å stille spørsmål eller gi kommandoer til en enhet som deretter bruker stemmegjenkjenning til å finne og presentere det mest relevante svaret eller utføre den ønskede oppgaven. Kommando er nettopp det stemmesøk brukes mest til.

Stemmesøk har blitt populært fordi det er enklere og mer effektivt å bruke enn tradisjonell søk. I stedet for å måtte skrive inn søkeord og setninger, kan brukere nå spørre spørsmål som «Hva er været i Oslo i dag?» eller «ring Dominos Nydalen», og få et umiddelbart og relevant svar.

Fordeler og ulemper med Stemmesøk

Stemmesøk har kommet for å bli. Det kommer også til å bli mer utbredt i fremtiden, men på grunn av noen begrensinger tror vi aldri det vil helt erstatte mer tradisjonelle søk.

Fordeler ved stemmesøk

En av de største fordelene ved stemmesøk er at det øker brukervennligheten. Brukere kan nå stille spørsmål eller gi kommandoer ved hjelp av naturlig språk, og få øyeblikkelige svar uten å måtte skrive eller klikke.

Lage nettside, Responsivt design

Stemmesøk tillater brukere å søke ved å bruke mer naturlig språk, og gir et mer naturlig og menneskelig interaksjonsnivå med teknologi. Dette kan også føre til bedre kommunikasjon mellom bruker og enhet, og dermed øke brukerengasjementet. Det er på grunn av kunstig intelligens at stemmesøk fungerer så bra og har blitt så mye bedre. Spesielt Google har brukt enorme ressurser på naturlig språklæring.

Lokal SEO – Stemmesøk er også en god måte å gjøre søk mer relevant for lokale bedrifter. Stemmesøk-brukere vil ofte spørre om ting som «Hva er den beste restauranten i nærheten?» eller «Hvilket hotell er i nærheten?» Dette gir lokale bedrifter en mulighet til å dukke opp i søkeresultatene når potensielle kunder søker etter dem.

Muligheter for personlig tilpasning – Stemmesøk kan også tilpasses personlige preferanser og behov. Enheter kan lære om brukerens preferanser og tilby tilpassede anbefalinger og svar. Dette kan føre til økt brukerengasjement og mer lojale kunder. Med den raske utviklingen av KI (Kunstig Intelligens) er dette noe vi tror kommer til å utvikle seg veldig raskt.

Ulemper med Stemmesøk

Stemmesøk er best når du ikke trenger det visuelle, eller at du har begrenset fra å kunne bruke det. Dette gjelder spesielt når man kjører bil, og derfor er stemmesøk også spesielt utbredt i bil.

Hvis man ikke er begrenset fra det visuelle så viser det seg at de fleste heller bruker tastatur for å søke. Det har med vaner å gjøre, men også fordi man ofte må bruke mus og tastatur uansett når man først gjør et søk. Stemmesøk er mest utbredt når man er veldig passiv, som å ligge i sengen eller på sofaen. De fleste søk som gjøres da er typisk å spørre hvordan været er, eller å spørre etter et telefonnummer. Det er altså mer kommandoer enn avanserte søk.

Litt av grunnen til at det ikke gjøres mer kompliserte søk er på grunn av to faktorer. Trengs det en dialog så tar det lengre tid enn hvis man bare skriver istedenfor. Er det flere mulige alternativer tar det lang tid å få de lest opp, istedenfor å bare raskt lese over selv å finne det man er ute etter.

En annen grunn, og dette gjelder spesielt for å handle på nett. De fleste bestiller ikke kun ett brød som de husker navnet på hver gang. Vi er avhengig av bilder, for vi vil se alle valgmulighetene vi har. For enklere bestillinger derimot, som en pepperoni pizza fra en restaurant fungerer stemmesøk bra for.

Hvordan fungerer stemmesøk?

Teknologien bak stemmesøk er kompleks, men i utgangspunktet fungerer den ved å bruke stemmegjenkjenning til å forstå hva brukeren sier, og deretter finne og presentere det mest relevante svaret eller utføre den ønskede oppgaven.

Stemmegjenkjenningsteknologi fungerer ved å lytte til brukerens stemme og transkribere den til tekst ved hjelp av avanserte algoritmer. Deretter bruker algoritmer og maskinlæringsteknikker til å forstå betydningen bak spørsmålet og finne det mest relevante svaret eller utføre den ønskede oppgaven.

Hvordan kan stemmesøk brukes i SEO og markedsføring?

Stemmesøk har allerede begynt å påvirke SEO og markedsføring, og det vil fortsette å gjøre det i årene som kommer. Her er noen tips om hvordan du kan optimalisere din digitale tilstedeværelse for stemmesøk:

Optimaliser for lange søkeord – Stemmesøk-brukere bruker ofte lengre og mer naturlige setninger enn tradisjonelle søk. Dette betyr at det er viktig å optimalisere for lange søkeord (long tail keywords) og naturlig språk når du jobber med SEO og markedsføring. Dette kan hjelpe deg med å dukke opp i stemmesøk-resultater når brukere stiller spørsmål.

Lokal SEO – Som nevnt tidligere er stemmesøk en flott mulighet for lokale bedrifter å dukke opp i søkeresultatene når brukere søker etter dem. Sørg for å optimalisere for lokalt søk ved å inkludere navnet på byen eller regionen din i nøkkelordene dine.

Les mer om SEO tips og strukturert data for lokal SEO her!

FAQ Optimalisering – Tilby verdifull informasjon til potensielle kunder og samtidig optimalisere for stemmesøk. Tenk på spørsmålene som kundene dine vil stille, og inkluder svarene på FAQ-siden din. Dette kan hjelpe deg med å dukke opp i stemmesøk-resultater når brukere stiller spørsmål. Det er veldig viktig at dataen er strukturert så den dukker opp i søket, og ikke minst med riktig format.

Lag en «Featured Snippet» strategi – En annen måte å optimalisere for stemmesøk er å bygge en strategi for å dukke opp som «featured snippet» i søkeresultatene. Dette er den uthevede boksen øverst i søkeresultatene som gir et svar på brukerens spørsmål. Ved å optimalisere for featured snippets kan du øke sjansen for at brukere vil bruke stemmesøk for å få svar på spørsmålene sine.

Strukturert data – Uansett hvordan dere optimaliserer for stemmesøk så er det viktigste at dataen er strukturert. Følg nøye med i søkemotorer at formatet dere viser data i er riktig. Hvis noe av dataen er feil vil ikke stemmesøk fungere.

Er det verdt å optimalisere for stemmesøk?

Stemmesøk er en spennende teknologi som gir en mer brukervennlig og naturlig måte å søke og samhandle på. Stemmesøk er noe vi kommer til å se mye mer til fremover, og det er allerede enormt mange stemmesøk som gjøres hver eneste dag.

På tide med ny nettside? Lage nettside MediaKonsult

Noe som virkelig kan få fart på stemmesøk, og gjøre at det blir brukt til mer kompliserte søk er når AI kommer for fult i søkemotorer. Les mer om hvordan AI kommer til å forandre søkemotorene her!

Legg igjen en kommentar