En helt nyetablert nettbutikk har ofte ikke mange kunder, og mange etablerte nettbutikker har også for få kunder. Det er mange måter å få kunder til en nettbutikk, men det er viktig å velge noen metoder man satser på. Mange prøver veldig mye uten at noe av det blir fullført så bra som det egentlig kunne blitt.
Tipsene er både for de som er godt etablerte og ny oppstartede. De fleste nystartede bedrifter har ofte begrensede midler, mens etablerte bedrifter kan ha glemt å fokusere på endel kanaler. Det er viktig å jevnlig gå igjennom alle mulighetene og jevnlig vurdere om dere skal utvide hvilke kanaler dere satser på.
1. Sosiale medier – Finn ut hva som fungerer for dere
De forskjellige sosiale mediene har også forskjellige brukere, og noen medier passer ikke for alle. I starten burde dere registrere dere på alle de sosiale mediene som finnes for å sørge for at ingen andre tar navnet deres.
Det er lurt å ha en strategi for hvilke sosiale medier dere ønsker å satse på, spesielt i starten når ressursene er ekstra begrenset. Men sosiale medier er ingen eksakt vitenskap, derfor burde dere også raskt endre strategien deres etter hva som faktisk fungerer og konverterer til salg. Sosiale medier er en av de tingene hvor det å slenge seg på nye trender faktisk er noe du burde gjøre, det er mange bedrifter som har fått enormt med visninger fra trafikk uten å betale noe for det. God analysering for hva som gir trafikk til nettbutikken og etterhvert salg er veldig viktig.
2. SEO – Bygg autoritet
Du kan få trafikk fra sosiale medier til en nettside som ikke har veldig god SEO, men fra søkemotorene er det en helt annen sak. Alle sider, og spesielt produktsider må optimaliseres for SEO. Før du gjør det så sjekk konkurransen i søkemotorene også, det vil gi deg en god pekepinn over hvor mye innsats som må til for å rangere. For å lykke med SEO er E-A-T ekstremt viktig, les mer om det her!
Selv om du gjør SEO arbeid på sidenivå må du også med jevne mellomrom sjekke hvordan hele nettbutikken gjør det. Både at den er rask, men også hvor sterk den er med tanke på linker fra andre gode sider. Når siden får høyere autoritet vil du også rangere høyere i søkemotorer for mange flere søketermer som til sammen gir mye mer trafikk enn hva du tidligere har hatt. Les mer om linkstrategi her.
3. E-post Markedsføring – Det rimeligste og mest effektive
Vi tørr påstå at e-post markedsføring er noe alle nettbutikker burde drive med. I hvor stor grad vil være individuelt, men det er noe alle nettbutikker burde ha. Start med å teste forskjellige strategier for å samle inn e-postadresser. Det kan være en pop-up banner som kommer opp når kunden har vært i nettbutikken i x antall sekunder. Eller så kan den ligge i footer/ andre steder på nettsiden som en fast plassering. Det burde være ett argument for å melde seg opp til nyhetsbrev, som eksklusive tilbud, få kjøpe nye produkter før andre eller en rabattkode.
Det vil være lurt å samle inn e-postadresser helt fra starten av, selv om dere ikke sender ut nyhetsbrev. Dere må heller ikke sende ut nyhetsbrev fast hver uke, men en viss kontinuitet er fint å ha etterhvert. Husk at når du sender ut nyhetsbrev så er det lesere som faktisk har en interesse av å kjøpe noe. Dette er grunnen til at nyhetsbrev konverterer bra, men sørg for at innholdet ikke er det samme som du har i alle andre kanaler.
4. Skriv blogginnlegg
Det er flere grunner til å skrive blogginnlegg, både for å styrke autoriteten til nettsiden, men også for bedre SEO og på den måten få organisk trafikk. Blogginnlegg kan ofte handle om å svare på spørsmål relatert til nettbutikken deres, produkter og ikke minst tips om hvordan produkter kan brukes. Les gode tips for å lykkes med en bedriftsblogg her!
Selve blogginnleggene trenger ikke å handle om å selge. Så lenge du skriver, eller lager videoer med tips og triks for produkter dere selger vil salgene komme automatisk. Dette gir også en stor trygghetsfølelse hos potensielle kunder fordi dere virker veldig seriøse når dere viser at dere har stor kompetanse rundt produktene dere selger. Bruk bilder og video fra når produktene er i bruk i blogginnlegg, og alltid link til produktsiden flere ganger nedover i innlegget! Les mer om hvordan dere finner gode søketermer her.
5. Benytt deg av Influensere / Affiliate markedsføring
Dette vil avhenge veldig av hvilken nisje du er i, men bruk av «mikroinfluensere» kan være veldig lurt for mange. For større bedrifter er også de større influenserne ofte bra å bruke. For en liten nettbutikk vil det ofte være bedre å bruke flere små enn hele budsjettet på en større. Les mer om hva affiliate markedsføring er her.
Fordelen med «mikroinfluensere» er at de ofte er veldig engasjerte og har veldig engasjerte følgere innenfor nisjen. Det er veldig viktig at de har veldig relevant innhold og følgere for at det skal fungere. Gjerne kontakt flere, men gjør det personlig for de er ofte selektive med hvem de vil jobbe med. Dette er ofte personer som har det som hobbyen sin og ikke fulltidsjobb, derfor har de ofte lite interesse av å jobbe med noen som de ikke syntes er spennende og har gode produkter.
6. God kundeopplevelse etter konverteringen
Det er lett å fokusere mye på å få til konverteringen, og det er jo også veldig viktig. Men hva som skjer etter konverteringen har mye å si for om du får gjenkjøp av kunden, og ikke minst hvor gode omtaler du får.
Alt fra mailene du sender ut, hvilke fraktselskap du bruker og hvor enkelt det er å returnere er veldig viktig. Aldri lov mer enn hva du kan holde, hvis du sier at frakttiden er 2-3 dager så er dette noe kunden også forventer at stemmer. Dere kan heller ikke bare skylde på fraktselskapet, for det er dere kunden kommer til å skylde på uansett.
Sørg for at det er enkelt å komme i kontakt med dere når de lurer på noe. Ha en god FAQ side og blogginnlegg som gir svar på alt kunden kan lure på. Det er ikke alltid at det er noe feil med produktet, eller at kunden ønsker retur som gjør at de trenger å komme i kontakt. Er det f.eks. problemer knyttet til produkter og dere har gode blogginnlegg om dette vil det lette på mye frustrasjon, og kunden kan få svar til alle døgnets tider. Får dere spørsmål på mail om produkter burde dette legges inn i blogg/produktbeskrivelser. Når dere får en mail med ett spørsmål vil det veldig ofte si at mange flere lurer på det samme men heller velger et annet produkt eller nettbutikk siden de velger det som er lettest for dem selv.
7. Tilpass dere sesong, og ha kampanjer/tilbud
Ved å jevnlig følge med på konkurende nettbutikker, og nyhetsbrev de sender ut kan dere få inspirasjon til dette. Det finnes mange freelancere som også tar oppdrag for å lage grafisk design, om du ikke vil lære deg det selv. For at nettbutikken skal være aktiv burde det jevnlig byttes utrykk spesielt på forsiden.
Lag bannere med grafisk design som viser nyheter, tilbud og annet for å skape en levende nettbutikk. Det koster ikke så mye, og det kan brukes om igjen også. En del designelementer burde være de samme hele tiden så det er en rød tråd på nettsiden. Bannere du bruker på nettbutikken kan også være de samme som brukes i sosiale medier
8. Ha ett komplett vareutvalg i din nisje
Alle nettbutikker har en, eller flere nisjer de satser på. Ofte er det ett spesialverktøy eller lignende som ofte trengs for å kunne bruke et produkt. Grunnen til at det er viktig at du har disse «spesialproduktene» er at ellers er veien veldig kort til å heller handle hos noen andre. Ofte tilkommer det frakt, og hvis det ikke går å kjøpe alt man trenger i deres nettbutikk blir det lettere å heller kjøpe alt hos en konkurrent.
Det betyr ikke at du må ha ett enormt utvalg, men dere burde ha alle produktene som trengs i den nisjen dere er i.
9. Betalt markedsføring
De aller fleste nettbutikker driver med noe betalt markedsføring, og det er noe de fleste burde gjøre også. Men vi vil anbefale å vente til dere har de nødvendige ressursene som kreves, eventuelt å få noen andre til å gjøre det for dere.
For betalt markedsføring er det ekstra viktig at det spores godt, og at du vet hvor mye dere kan betale for hver konvertering. Nettbutikken må også være helt ferdig og se bra ut når dere skal begynne å betale for å få salg!
Mange burde heller bruke innsatsen på organisk trafikk i starten, men dette avhenger av mange faktorer. Betalt markedsføring kan fungere ekstremt godt, men det krever ofte veldig mye testing før det gir gode kampanjer. Det gjelder spesielt hvis dere ikke har mye erfaring med annonsering. Les om hva displayannonser er her!