7 tips for å lykkes med blogging – Start nå!

Det viktigste du gjør som blogger er å starte, men med en god strategi først! For at du skal ha gode muligheter for å lykkes er det noen ting som må være på plass, vi går her igjennom det viktigste!

Er dere en bedrift? Les tipsene for å lykkes med bedriftsblogg her!

1. Lag en plan!

Utenom det mest åpenbare som at du må ha et domenenavn, som du kan lese hvordan du finner her, så må du ha en god plan!

Det å starte en blogg er ikke vanskelig, å lykkes er ikke så enkelt. Har du en plan for hvor mange artikler som skal publiseres for hver måned, og for hvilke temaer de skal handle om stiller du allerede sterkere.

2. Velg nisjen din

De fleste vet allerede hva de vil at bloggen skal handle om, det er viktig at du holder deg til dette ellers vil du ikke oppnå den autoriteten du er avhengig av for å lykkes. Sjekk om nisjen du er interessert i omfattes av YMYL her.

Er nisjen din veldig liten så kan du ofte med fordel velge et navn som er en større del av nisjen din. Si du elsker å lage rugbrød, men etter en stund er det ikke så mye mer å si om rugbrød. Hadde du kalt bloggen noe om baking istedenfor rugbrød ville du hatt mye å velge mellom. Les mer om hvordan du gjør dette her!

Lage nettside, Responsivt design

Selv om bloggen din heter rugbrødbloggen så er det ingenting i veien om at du kan skrive om loff også, men du har jo avslørt hva du som blogger liker best! Uansett ikke fall for fristelsen til å skrive om flere temaer i starten! Skriv alle artiklene som er mulig om rugbrød, deretter kan du skrive om noe annet. Grunnen til det er for at du skal få autoritet så må du også vise søkemotorene at du kan mest om rugbrød!

3. Lær deg SEO

Det er fort gjort at mange nye bloggere bruker mer tid på SEO en blogging, det blir helt feil. Internlinking og etterhvert få en plan for hvordan du skal få linker fra andre er noe du burde legge en plan for helt i starten, les hvordan du gjør det her!

Etterhvert kan du med fordel også ta en test av hastigheten på nettsiden din, med google pagespeed. Sjekk både for mobil og desktop, de aller fleste bruker mobil derfor er det også viktig at du velger et wordpress theme som er optimalisert for mobil om du bruker wordpress! Start bloggen på ditt eget domene og ikke en bloggplattform! Les hvordan du lager din egen wordpress blogg her!

4. Bli en autoritet i din nisje

Er du allerede en ekspert i din nisje, eller at du har relevant erfaring burde det stå godt forklart i om oss delen av bloggen. Er du i en nisje som handler om penger, helse eller juridiske temaer så stiller også google strengere krav til deg som blogger for å gi deg organisk trafikk!

Det er flere måter du kan bli en autoritet på, først og fremst ved å lage veldig bra innhold som engasjerer så mye at det blir delt! Husk at så lenge som hele det første året bloggen din er ny vil du sjeldent få noe særlig trafikk fra søkemotorer. Det er rett og slett fordi du ikke har autoritet.

5. Lag unikt innhold – På en lettfattelig måte

Det å skrive noe som allerede er skrevet er det mange blogger som allerede gjør, og internettet har allerede nok av de. For det første så er det ikke en god oppskrift på suksess, og du tilføyer ingenting. Les hvordan du skriver gode bloggartikler her!

Skriv om det du skulle ønsket eller har savnet at noen andre har skrevet! Det er lurt å tenke litt over hvilket volum det du skriver om potensielt kan ha, men ofte vil du bli overrasket over at veldig små nisjeartikler kan få flere tusen visninger i måneden! Når du skriver om noe hvor det er lite konkurranse har du som ny blogger gode sjanser til å kunne bygge autoritet og ikke minst faktisk få trafikk fra søkemotorer!


Bruk bilder og grafikk også, les mer om regler som gjelder for bruk av bilder på nettsider her!

Bruk av store og kompliserte ord tenker du kanskje får deg til å høres ut som en autoritet, det stemmer ikke. Om leserne dine ikke forstår deg så vil du heller ikke gjøre det bra! Skriv om kompliserte temaer på en unik måte, men gjør det så alle forstår hva du mener!

6. Trafikken vil variere – ikke gjør raske endringer!

Etterhvert som bloggen din vokser vil du ofte oppleve at trafikken svinger. Det er flere grunner til dette, og ofte er det ikke noe du burde gjøre noe med!

Sesonger får du ikke gjort noe med, og det kan påvirke mye mer en hva du trodde på forhånd. Er nisjen din sesongrelatert vil du se veldig store forskjeller etter hvilke sesong det er!

Når vi sier trafikk fra søkemotorer så mener vi egentlig google, rett og slett fordi de står for nesten all trafikken du får fra søkemotorer. Google har flere «Google Core Updates» hvert eneste år. Det er forskjellige elementer de ser på, og de forteller sjeldent så mye om hva de ser etter. Generelt er det sånn at sider med høy autoritet sjeldent blir påvirket, mens nye sider oftere blir det.

Skulle det skje at du mister mye trafikk til en Google oppdatering så hold hodet kaldt og ikke gjør noen endringer med det første. Etter noen uker vil det ofte komme informasjon om hva oppdateringen gjelder, og da kan du ofte se hvorfor den har truffet deg. Problemet hvis du gjør endringer er at når neste oppdateringen kommer så får du ofte igjen all trafikken om siden din faktisk er bra. Har du gjort masse endringer i mellomtiden og du ikke får igjen trafikken er det vanskeligere å finne ut hva du har gjort feil.

7. Kontinuitet er det viktigste

Har du en stor følgerbase på andre sosiale medier kan du få en pangstart på bloggen din, men dette gjelder ikke for de fleste. Du burde gi det minst ett år før du forventer å få noe særlig trafikk, har du som mål å tjene penger på bloggen din kan du lese mer om hvordan du kan gjøre det her!

Det er ingen beviser for at det er viktig for SEO å publisere artikler til faste intervaller, men det er uansett en fin ting å gjøre. Etterhvert vil du også få faste lesere og da vet de når de kan forvente en nye bloggartikkel!

Noen ganger sitter det langt inne å publisere en artikkel, enten at det er tungt å skrive den eller at du er usikker på om den er bra nok. Det viktigste du gjør er å publisere, det å ha mange kladder lignende som ikke er publisert gjør ingenting godt!

Etter et års tid er det lurt å begynne å oppdatere artikler, og gå igjennom hvor mye trafikk forskjellige artikler gir. Det er spesielt to ting du burde se på, hvilken plassering artikkelen har i søkemotorer og hvor mye trafikk den gir. Er den rangert som nummer 1 er det ikke noe vits å gjøre endringer med mindre du har noe viktig å tilføye.

13 Tips for å få en lynrask WordPress Nettside!

Hvis artikkelen ikke engang er på førstesiden av google burde du ta en vurdering på om den skal optimaliseres, eller slettes. Har en artikkelen ligget ute opp mot 2 år og ikke gir noe trafikk så er det faktisk bedre å slette den hvis du ikke tror den har potensiale og kan oppdateres. Grunnen er at hvis det er en dårlig artikkel får du heller ikke noe autoritet av den, og det beste du gjør er å slette den.

Det burde sitte langt inne å slette artikler, så prøv gjerne å heller tilføye informasjon i den og optimalisere. Men ser du at artikkelen er helt skivebom gjør du best i å bare slette den!

På tide med ny nettside? Lage nettside MediaKonsult

Legg igjen en kommentar