Gode søkeord kan gi enormt med trafikk, titallstusen klikk til en eneste artikkel helt gratis! Det finnes mange slike søkeord, men søkemotorene deler ikke ut klikk tilfeldig, de må du jobbe for!
Søkeord er komplisert! De er enkle å finne, men å finne de som er mulig å rangere høyt for er en krevende øvelse! Vi tar deg her igjennom hvordan du skal få det til. Lurer du på hva søkeord er? Les om det her!
Hva er intensjonen deres, og søkeren sin
Alle som publiserer noe på nett for søkemotorer har en intensjon, det er viktig å både være klar over den selv og ikke minst gjøre den besøkende klar over det. Dette er også en del av E-A-T som er viktig å forstå hvis dere vil rangere høyt, les mer om det her! Og hvis nisjen deres er YMYL så les mer om hvordan dere kan tilpasse dere det her!
Start med å finne relevante søkeord for dere. Start med det som er de største, og deretter finn underkategorier. Ved å lage flere artikler/sider med lange søkefraser under en hovedkategori så bygger dere autoritet. Grunnen er at dere viser søkemotorene at dere kan denne nisjen! Ved å kun gå etter store søkeord i flere kategorier/nisjer vil dere ikke vise noen autoritet.
Hva er den som søker ute etter? Under hver kategori/ hoved søkeord er det mange lengre søkefraser. Lag en liste over hva alle disse er, det er best å alltid fokusere kun på en kategori av gangen. I mellom alle relevante artikler er det veldig viktig å internlinke, les mer om det her!
Finne søkefraser
Et eksempel er pizza, å rangere nummer en for pizza vil for de aller fleste være veldig lite hensiktsmessig. Grunnen er at det vil være veldig mye jobb for å få det til, og det er ingen spesifikk intensjon bak søket derfor vil det heller ikke gi den relevante trafikken.
Unntaket er de som driver en lokal pizzarestaurant, men de vil ofte kunne rangere som nummer 1 selv om domenet deres ikke tilsier at de burde rangere som nummer 1. Grunnen er nettopp at søkemotorene vil gi søkeren det de er etter!
Skal du lykkes med å finne gode søkeord er det en fordel å være litt kritisk. Det hadde jo selvsagt vært fint å rangere som nummer 1 for pizza, poenget er bare at det finne bedre søkeord som kan gi mye mer trafikk for mindre arbeid.
Med eksempelet pizza kan vi se videre på forslagene, med for eksempel «hva er best å steke pizza på». Det er et søk med en tydelig intensjon, og flere av de som rangerer høyest for søket gir heller ikke et veldig godt svar. Har du et bedre svar har du også en god sjanse til å rangere høyere!
At google selv foreslår det som et søkeforslag betyr som regel at det også har endel søk. Vil du ha enda større sjanse for å rangere kan du for eksempel prøve deg på noe med enda tydeligere intensjon som «hva er best å steke hjemmelaget pizza på».
Nå begynner vi å komme ut i de lange søkefrasene, men det er ingenting å frykte! Det er ingen måte du kan få et riktig svar på hvilken volum søket har, og jo lengre søkefrasen er jo mer usikkert blir det. Samtidig blir det også mer sikkert at du kan rangere høyt! Derfor gjelder det å finne den gylne middelvei.
Ranger konkurransen
Med SEO verktøy som ahrefs er det enkelt å se hvor høy autoritet en nettside har, og få en indikasjon på hvor stort volum søkefraser har. Dette er mange like SEO verktøy som stort sett koster penger og de er heller aldri helt riktige! Google gir ikke ut denne informasjonen, informasjonen SEO verktøy er derfor også kun prognoser.
Du klarer å rangere mye av konkurransen med din egen intuisjon. Er det kun veldig store domener som rangerer øverst vil det være vanskelig å konkurrere, unntaket er hvis du kan gi et bedre svar eller ha med viktig informasjon som de ikke har!
Les hvordan dere kan lage en strategi for å få flere organiske lesere her!
Er det høy konkurranse er det som regel bedre å se etter lengre søkefraser hvor det ofte er mindre konkurranse. Etterhvert vil du også kunne se tilbake på det du har publiser og se hvor godt det har gjort det, og på den måten lære hva som er mulig!
Et godt søkeord er ingenting uten godt innhold!
Den gylne middelvei er der hvor det er volum i søket og ikke for mye konkurranse. I de tilfellene vil også nye nettsider ha en god sjanse til å rangere som nummer en.
Skal søkemotorene ha en god grunn til å rangere dere høyt må dere også gi de en god grunn! Les 7 gode tips for å lykkes med blogg her!
Det er også viktig å forstå at noen søkeord har mye mer konkurranse en hva de egentlig burde ha. Grunnene kan være flere, både at de har feilvurdert konkurransen eller ikke skrevet så godt som de burde ha gjort. Noen velger også å publisere rundt et vanskelig søkeord for å vise søkemotoren at de har dekket en kategori fullstendig. Når det gjøres på riktig måte kan det være måten å få til å rangere som nummer 1 for vanskelige søkeord.
Noen ganger må dere heller ikke sikte dere inn på å rangere helt øverst, hvis dere ser at konkurransen under første rangeringen er mye lavere. Men det er lurt å være klar over at hele 40% av klikkene går til førsteposisjonen! Les mer om hvordan dere skriver gode bloggartikler her!