Det å starte en blogg er enkelt, men å få mange lesere er ikke alltid like enkelt. Om det er din egen blogg, en bedriftsblogg eller for et prosjekt er ikke så viktig. Hvordan du ønsker å drive bloggen er noe du må ha en klar strategi for helt fra starten av.
Om du på sikt ønsker at bloggen skal bli din fulltidsjobb, eller du allerede har en etablert nettbutikk/bedrift og ønsker en bedriftsblogg så er det litt forskjellige strategier som er aktuelle. En blogg uten lesere gjør uansett ikke mye nytte for seg.
Lag en strategi for å få lesere
En blogg kan ikke ha altfor mange temaer den handler om hvis den skal bli suksessfull. Grunnen er at du må bygge autoritet innenfor små temaer, og deretter vokse deg større. En typisk feil mange gjør når de vil starte en blogg er at de ikke har en klar strategi over hvordan de skal dekke en nisje. Les mer om hvordan du kan starte en blogg her!
Start med å kartlegge hovednisjen du vil være i, dette gjør du allerede når du velger domenenavn. Innenfor alle nisjer er det mindre temaer, hvert av disse temaene burde du lage som en kategori når du publiserer nye bloggartikler i WordPress. For at du skal ha dekket en kategori burde du ha minst 7 bloggartikler i kategorien. Får du mange flere artikler en det i hver kategori kan det være lurt å spesifisere kategoriene mer.
Innenfor de forskjellige kategoriene er det veldig viktig med internlinking mellom artiklene. Det skal være relevante linker, så lenge de er det er det nesten ubegrenset hvor mange internlinker det kan være i en artikkel. Prøv å ha minst 3-4 internlinker i hver artikkel. De skal hjelpe leseren, så heller ikke bruk de hvor det ikke er relevant. Ha som mål at alle artikler har internlinker, og at alle artikler etterhvert blir internlinket til. Så lenge dere har flere artikler innen samme type tema vil det ikke være vanskelig å få til det. Les mer om hvordan du burde linker her!
Direkte trafikk – Har du en etablert merkevare, eller noe som gjør at mange får et behov for å ofte sjekke bloggen din kan du få mye direkte trafikk. Det er ikke så mange som får det i starten men er det noe dere kan få så er det en stor fordel.
Har dere ikke bedriftsblogg? Les 7 gode grunner til at alle bedrifter burde ha en bedriftsblogg her!
De fleste nye blogger går lang tid uten å få noe direkte trafikk, altså lesere som går direkte til nettsiden deres uten å bli sendt til den på en annen måte som fra sosiale medier eller søkemotorer.
Trafikk fra søkemotorer – Her er det litt viktig å være forsiktig, ved å ikke optimalisere for at all trafikken kun skal komme fra søkemotorer. Det er flere grunner til det, både at søkemotorene ikke liker det, og at trafikk fra søkemotorer er sårbare når det kommer algoritmeendringer. Vi sier søkemotorer, i realiteten er det google som gir nesten all trafikken som kommer fra søkemotorer siden de er den desidert største.
Det betyr ikke at det ikke er en god måte å få trafikk/ lesere til bloggen, for det er det absolutt! Men fokuset må være riktig, nettopp at leseren får unikt og bra innhold. Så lenge leseren får det vil søkemotorene også se dette og sende trafikk til deg!
Det er ikke noe i veien med å skrive artikler som er laget kun for å få trafikk fra søkemotorer heller. Men hvis du skal gjøre det må du finne gode søkeord som det ikke er så mye konkurranse om, eller at du har noe unikt å tilføye. Les mer om hvordan du skriver gode bloggartikler her!
Sosiale medier – Hvilken nisje du er i har også endel å si for hvor mye trafikk du kan få fra sosiale medier. Er du allerede godt etablert på sosiale medier vil det absolutt være en stor fordel å bruke dette for å sende trafikk til bloggen din.
Det er lettere å tjene penger på lesere, eller konvertere de til salg når du får de inn til bloggen din istedenfor at du kun har de på sosiale medier. Les mer om hvordan du kan tjene penger på bloggen din her!
Om du ikke allerede er etablert på sosiale medier anbefaler vi stort sett alle å først fokusere på bloggen. Det er kun et vist antall timer i døgnet, og skal du gjøre veldig mye på en gang blir det ofte ikke så bra som det ellers kunne blitt. Du kan gjerne lage brukere på de forskjellige sosiale mediene med engang så ingen andre tar navnet ditt, men fokuser på en ting av gangen i starten!
Nyhetsbrev – Dette burde du starte med helt fra starten av! Selv om du ikke bruker tid på å sende ut nyhetsbrev de første månedene eller årene så er en mailliste gull verdt som du garantert får god bruk for senere.
Kunder som kommer fra nyhetsbrev sies å være de som koster minst penger å konvertere til salg. Etterhvert kan du også lage digitale produkter om du ikke har en nettbutikk, det kan være guider, kurs og lignende. Har du bygget opp en mailliste fra starten av vil det være helt avgjørende!
Det er flere måter du kan bygge e-post liste til nyhetsbrev. Enten med pop-up eller at du har det i footer, sidebar eller faste plasser i selve artikkelen hvor det går an å melde seg opp til nyhetsbrev.
Kontinuitet er viktig!
Med en tydelig strategi på hvordan du skal få lesere er du godt på vei, men husk at det ikke skjer over natten. Det tar tid å lage gode nettsider/ blogger og autoriteten i din nisje er noe du bygger opp over tid.
Gjerne sett opp sporing i Google Analytics or Search Console helt fra starten av. Det er ikke noe særlig poeng å følge med på dette daglig, bruk heller tiden din på å lage innhold! Etterhvert kan du følge med på sporingen å se hva som gjør det bra. Noen artikler vil ikke treffe i det hele tatt.
Artikler som gjør det veldig dårlig kan du enten oppdatere hvis du tror den kan ha potensiale. Ellers er det faktisk lurt å slette de, for det gjør ingenting godt for siden din å ha dårlige artikler/innhold lignende som ingen uansett leser!
13 Tips for å få en lynrask WordPress Nettside!
Gjør du ting riktig fra starten av, med intensjoner som er gode uten å prøve å «lure» søkemotorer til å gi deg trafikk som ved å kjøpe linker vil du lykkes etterhvert! Det viktigste er at du kontinuerlig fortsetter å skape innhold så du har en aktiv blogg.