Dette er ett spørsmål som dukker opp hvert år, ofte knyttet til spesifikke hendelser som har skjedd det året. Alt fra at video har tatt over, til andre hendelser som virker store der og da.
Så, er blogging dødt? Nei! Men tiden som brukes på å lese blogger har gått ned. Grunnen er at podcast, tiktok, youtube og andre sosiale medier tar en større del av tiden til mange.
Blogging har eksistert i flere tiår og har vært en verdifull kilde til informasjon og inspirasjon for millioner av lesere over hele verden. Men med fremveksten av sosiale medier og videoinnhold, har noen begynt å lure på om blogging fortsatt er relevant i dagens digitale landskap. I denne artikkelen vil vi se nærmere på argumentene for og imot blogging, og hvorfor vi mener at det fortsatt er en viktig og relevant måte å dele innhold på.
De fleste leser fortsatt blogger
77% av brukere på internett leser blogger! Ifølge Ahref står WordPress bak hele 43,2 av nettsider! Les hvordan du enkelt og billig starter en blogg helt selv med WordPress her!
Det kan virke som et mye høyere antall aktive blogglesere en mange skulle trodd. Mye av grunnen til det høye antallet som jevnlig lesere handler om organisk trafikk. Hvor bloggen er SEO optimalisert og derfor får mye trafikk fra søkemotorer.
Hvorfor noen tror at blogging er dødt
Noen tror at blogging er dødt fordi alternative plattformer, som sosiale medier og videoinnhold, har tatt over. Men selv om disse plattformene er verdifulle for å nå ut til et bredt publikum, har de begrenset plass til å dele forskning, undersøkelser og informasjon. Derfor er det også ett skifte hvor influensere som hadde en personlig blogg før heller kun bruker tiktok, instagram eller youtube.
Andre finans eller tekinfluensere derimot vil ofte bruke sosiale medier for å få trafikk inn til en blogg. Finans eller teknologi er bare ett av mange eksempler, men det er bransjer hvor tekstformat har flere fordeler. Brukerne ønsker å selv kunne bla i tabeller, sortere grafer. Når informasjonen blir avansert er det også lettere å lese det for mange en å kun se en video om det.
Det var lettere før, men det er fortsatt store muligheter
Mye av det tiktok og youtube har tatt over som videoplattformer var innhold som ofte kunne være på blogger før. Mer trivielle og personlige ting som handlet om livet til bloggeieren. Blogging brukes ikke så mye til dette mer, og video er ofte ett bedre format for det uansett.
De fleste blogger som gjør det bra nå har lite mer bloggeieren sitt personlige liv å gjøre. Det de som gjør det bra har til felles er at de er eksperter innenfor en nisje. I denne kategorien faller også bedriftsblogger under. Har dere ikke en bedriftsblogg, les hvordan dere kommer i gang her!
Grunnen til at det var enklere å komme i gang med blogging tidligere var at kravet til kvalitet ikke var like høyt. Starter du en ny blogg nå vil du konkurrere mot blogger som har høy autoritet og har fokusert på høy kvalitet i mange år. Derfor er det vanskelig å lykkes, men innad i nisjer er det fortsatt veldig mange muligheter.
Hvorfor blogging fortsatt er relevant og viktig
Blogging gir deg muligheten til å uttrykke deg mer dyptgående og komplekst enn sosiale medier og videoinnhold. Det gir også en mulighet til å bygge et samfunn av lesere og følgere som er interessert i det samme emnet. Videre viser studier at søkemotorer som Google og Bing foretrekker nettsteder som har regelmessig, kvalitetsinnhold, noe som gjør blogging til en viktig faktor for SEO og økt synlighet på nettet.
Hvordan tilpasse seg endring
Det viktigste for å lykkes med en blogg nå er å være en ekspert innenfor en nisje. Men også å ha en klar strategi for hva formålet til bloggen er.
Det er noen typiske funksjoner en blogg vanligvis har. Enten som en støttefunksjon for resten av nettsiden for å bygge autoritet og genere salg. Det kan være til en nettbutikk eller for tjenestebedrifter. Dette er ofte veldig lønnsomt når det gjøres på riktig måte, og ikke minst gir det mulighet for å interlinke på nettsiden for å bygge autoriteten til nettsiden.
En annen strategi er når selve bloggen er «butikken». For en podcast, tiktok, eller youtube kanal er dette ofte strategien som brukes. Istedenfor å fokusere så mye på trafikk fra søkemotorer så får de trafikken fra sine egne sosiale medie plattformer og sender dette til bloggen. «Butikken» eller bloggen innehar ofte et produkt som kurs eller lignende som gir høy inntjening. For at dette skal fungere er det viktig at det er veldig relevant. Utennom nettkurs kan det også være affiliate.
For mer tradisjonelle blogger ligger nøkkelen i E-E-A-T som rett og slett handler om kvalitet og at du må skape unik informasjon. Det er fortsatt veldig tidlig å si hva som kommer til å skje når AI kommer i søkemotorer, som vi har skrevet om her. Det er som er veldig sikkert er at de som har unikt innhold gjør det best!
Kom i gang! Jo fortere jo bedre
En helt ny nettside stiller ikke veldig sterkt i søkemotorer. Søkemotorer ønsker å sende brukere til nettsider som de stoler på, og er du helt ny så stoler de heller ikke på deg. Det er flere metoder for å bygge autoritet. Når du er helt ny og om du ikke har mye erfaring er det lett å falle for fristelser firmaer som kan love deg masse trafikk, gjerne ved å kjøpe lenker eller andre uetiske metoder.
Dette er ikke lov, men det er også sjeldent veldig smart. Det som fungerer, og har fungert i flere tiår er og lage bra innhold. Når det du lager blir lenket til, delt og får oppmerksomhet så bygger du deg opp autoritet. Dette er grunnen til at det er lurt å komme i gang så fort som mulig, for det skjer sjeldent veldig mye med en helt ny nettside i starten.
13 Tips for å få en lynrask WordPress Nettside!
Er du allerede etablert på andre kanaler som Youtube vil du mye raskere kunne komme i gang med å få trafikk.
Blogging er absolutt ikke dødt, men det krever mer. Til gjengjeld så får de som er flinke til å blogge mer trafikk! Derfor handler det ikke om at blogging er dødt, og det kommer ikke til å bli det de neste årene heller. Blogger som ikke følger med i utviklingen dør sakte men sikkert ut.