For suksess med netthandel er gode målinger nøkkelen til suksess. Kontra en fysisk butikk er det enkelt å holde kontroll på hvor mange besøkende du har, og hvor mange konverteringer de gir. Konverteringer er noe som gjelder for alle nettsider som har besøkende som de ønsker at skal gjøre en handling.
Konvertering Definisjon – Hva konvertering betyr!
En konvertering er ikke helt det samme som ett salg. En konvertering er når en besøkende gjør en handling som vi ønsker, men det må ikke være ett salg og derfor har vi også ett eget ord for det. Salg betyr penger i kassa, mens en konvertering også kan være at vi har oppnådd ett mål fra den besøkende som at de har lastet ned en guide eller meldt seg opp til nyhetsbrev. Konvertering brukes også når det oppnås ett salg i en nettbutikk!
Definisjon konvertering: En besøkende på et nettsted gjør en handling som et analyseverktøy kan måle. Dere bestemmer selv hva handlingen den besøkende skal gjøre, men det må være noe som gir en verdi.
Har du en besøkende som abonnerer på nyhetsbrev for å bruke en rabattkode, så kan dette resultere i mange konverteringer. Helt fra den besøkende klikket seg inn til nyhetsbrev, og til den besøkende sluttet å gjøre det dere ville eller at dere oppnådde ett salg. Derfor er det viktig å måle konverteringer, for det sier også når den besøkende sluttet å gjøre det dere ville. Er det veldig få som klikker seg videre fra ett nyhetsbrev, så er det kanskje feil i målingene eller dere burde gjøre endringer i nyhetsbrevet. Poenget er at når dere måler konverteringer for mange små villede handlinger er det også lett å finne ut hvor den besøkende slutter å gjøre som dere ønsker!
Hvordan regne ut Konverteringsrate
Regnestykket for konverteringsrate er lik uansett for hvilken konvertering du ønsker å regne ut. Har du 10.000 besøkende, og 100 kjøpte noe blir dette konverteringsraten din. (100/10000) x 100 = 1%
Prøv kalkulatoren – Svaret vises i prosent
Konverteringsrate-kalkulator
Skriv inn antall økter og antall konverteringer for å beregne konverteringsrate:
Konverteringsrate:
Hva er en god konverteringsrate
Konverteringsrate varierer etter hvilken industri det gjelder for. Tall fra USA viser en gjennomsnittlig konverteringsrate på 3.65% for netthandel, i følge invespcro.
7 tips – Få flere konverteringer!
CRO – Conversion Rate Optimisation er noe av det du kan gjøre som gir best avkastning for bedriften. Det handler om å dra nytte av den trafikken man har, og på den måten har man kontroll på at resultatene av det man gjør gir avkastning. Etterhvert kan man selvfølgelig fokusere på mer trafikk, men hvis dere konverterer dårlig nå handler det om å jobbe med å optimalisere nettsiden!
1. Vis at nettsiden er aktiv!
Dette kan høres åpenbart ut, nettsiden vår er jo aktiv! Men føler den besøkende at dere faktisk er en aktiv nettside? Dette kan være alt fra å vise at dere er online på kundeservice eller en widget som viser når siste kjøp ble gjort. Vurderinger dere har fått og hvor lenge siden den ble skrevet viser også at dere er en aktiv nettside! Gå også igjennom nettsiden med jevne mellomrom og ta vurderinger som om logo er bra nok osv.
En bedriftsblogg er noe alle bedrifter burde ha, les hvordan dere kommer i gang her!
2. Lag en Pop-up annonse
Dette er veldig effektivt for å få frem en handling, som å abonnere på nyhetsbrev eller laste en e-bok/ kursmateriale. Med OptinMonster kan du enkelt A/B teste kampanjer som pop-up kampanjer. Det er en god måte for å kunne øke konverteringsraten med metoder du faktisk kan spore for å finne ut hva som fungerer best.
3. Ikke forstyrr brukeren fra målet ditt!
Mange kun fått en mye høyere konverteringsrate ved å bare gjøre litt mindre! Hvis brukeren blir distrahert vekk fra det som er det egentlige målet, så er det også det samme som at du mister ett salg. En landingsside må derfor være fokusert, og ikke ha noe der som ikke er helt nødvendig.
Call to action er viktig, brukeren skal enkelt kunne gjennomføre en konvertering. Ved å stadig A/B teste vil dette kunne stadig optimaliseres for å bli bedre kontinuerlig.
4. Gjør det lett å logge seg inn – Gi alternativer!
Alle store nettsider lar deg logge inn med Google, Facebook, Vipps eller lignende. Det er ingen grunn til at brukere på ditt nettsted skal måtte fylle inn mer enn nødvendig, for da forsvinner brukerne! Dette prinsippet gjelder for alt en bruker må gjøre på ditt nettsted, gi alternativer og la det være så enkelt som overhode mulig!
5. Test overskrifter!
En god overskrift har mye mer å si enn hva mange tror. Det går ikke å finne en som fungerer for alle, men du kan som oftest finne en som er bedre enn den du har nå! Dette er noe dere burde jobbe med kontinuerlig. Les mer om gode overskrifter her.
6. Selg!
Mange er nærmest redd for å være for pågående, dette tipset gjelder for de! Har du ett godt produkt så skal du heller ikke være redd for å snakke høyt om det, og ja huske på at du faktisk skal selge det også! Noen har landingssider som du må bla i en evighet før du kommer til hvor du kan kjøpe noe.
Husk at brukeren i andre enden lurer på hvordan du skal løse problemet hans, og vil kjøpe løsningen av deg. At det er mulig å få kjøpt produktet, eller ringt deg uten å scrolle en eneste gang burde være en selvfølge på en landingsside.
7. Spor alt, alltid!
Poenget med konverteringsfrekvens er ikke å kun måle når du får ett salg. Du må måle alt! ellers vet du heller ikke når brukere faller fra. Når du vet når brukere faller fra kan du A/B Teste og på den måten kan du øke konverteringsfrekvensen.
For betalt trafikk kommer du ingen vei om du ikke har stålkontroll på dette, og du må vite hva hver eneste konvertering koster deg. Selv om det ikke er like kritisk for organisk trafikk så burde du behandle den organiske trafikken på akkurat samme måte. Mange kunne med stor suksess fokusert på å øke konverteringen med den trafikken de allerede har, istedenfor å fokusere på å få mer trafikk. Det gir god avkastning, og gjør at du på sikt vil få en nettside som vil fortsette å konvertere bra når trafikken øker også!