Når du driver en nettbutikk er det viktig å starte i riktig ende, og vite hvor du skal legge innsatsen din. Betaler du for trafikk til siden din, og du har dårlige produktbeskrivelser? Mange gjør det! Og det er ikke særlig lurt.
En undersøkelse har vist at så mange som 20% av avbrutte konverteringer har med dårlige produktbeskrivelser å gjøre! Det kan være forskjellen for om en nettbutikk går med profitt eller ikke!
1. Vit hvem kunden din er!
Alle nettbutikker må vite hvem kundene sine er, men dette må dere også vite på produktnivå! Om du prøver å selge til alle ender det heller opp med at du ikke selger til noen. Tenk igjennom hvem som er interessert i produktet, hvem er de?
Det er flere måter å finne ut dette på, som oftest kan du også tenke deg frem til hvem kjernekunden kommer til å være.
2. Ikke kopier tekst fra leverandør
Mange bruker leverandøren sin sine tekster i produktbeskrivelsen, mange får den til og med som en feed uten å gjøre noen endringer eller å lese den selv engang.
Gjør konkurrenten din det? Flott, du kan få de 20% salgene som de har mistet på grunn av dårlige produktbeskrivelser! Sjansen for at du vet mer om produktet en det den som har skrevet teksten hos leverandøren din vet er stor.
Leverandøren din selger også til bedrifter og ikke sluttkunder, det krever to forskjellige produktbeskrivelser.
3. Finn fordeler med produktet nettopp for din kunde
Lysten til å kjøpe noe starter med å løse et problem, og nettopp her kommer produktet og produktbeskrivelsen din inn.
Det må ikke være en stor ting, men for kunden din som er lidenskapelig opptatt av produktet så blir det helt avgjørende. Fokuser på hva det kan løse, og hvordan produktet løser dette som vil gjøre alt mye bedre!
4. Ta egne bilder
Leverandøren har gjerne fine bilder du kan bruke, men ofte er det flere nettbutikker som benytter seg av disse bildene i produktbeskrivelser og reklamer. Det er en fordel om du tar egne bilder.
Hvor gode og unike bildene du har fått av leverandøren har endel å si. Du kjenner også kundene dine best, derfor kan du tilpasse produktbildene etter hvem kundene dine er. Legg veldig gjerne til video i produktbeskrivelsen også! Om du skal kjøpe eller bruke andre sine bilder les mer om hvilke regler som gjelder her!
5. Hva er historien bak produktet, ta med kunden på en reise
Se for deg hvor mange joggesko som blir lansert hvert år, og hvor mange gode produktbeskrivelser som blir laget om joggesko. Selv de som egentlig ikke er interessert men tilfeldigvis kommer over en god produktbeskrivelse kan plutselig bli overbevist.
Hva er bra med produktet, selskapet som har laget det, og folkene som har laget det. Det er noe unikt med alt, finn det og la kunden bli inspirert og begeistret!
6. Overbevis, og Selg!
Alt er lov i en Produktbeskrivelse! Ja selv å sette inn store bokstaver eller tegn der de egentlig ikke hører hjemme. Dette kan du også A/B teste, men det skal heller ikke se rotete ut med masse emojier, utropstegn og store bokstaver.
Gjennom tekst skal du skape en lyst, hvordan er det egentlig mulig å leve uten dette produktet?! Fokuser på det som er viktigst for nettopp din kunde, overbevis om viktigheten og selg!
Her kan dere gjerne også teste mye, om noe konverterer dårlig så må det endringer og kreativitet til. Test dere frem, men hver gang dere teste noe så burde det også være målbart så dere finner ut nettopp hva som gjør en forskjell.
7. Optimaliser for søkemotorer
Meta beskrivelser og optimalisering for SEO kan være greit, men Google er veldig flinke til å finne den informasjonen di er ute etter på egenhånd også. Om du skal optimalisere veldig for SEO er det viktig å være litt forsiktig, gjør du noe feil kan det rett og slett gi deg mindre trafikk!
Det vi mener med å optimalisere for søkemotorer når det kommer til produktbeskrivelser er hvordan du kan ranke den som nummer en! Er det et kjent produkt som mange selger har du ingen sjanse som liten nettbutikk, med mindre du finner noe de store mangler.
Hva kan det være? Tenk deg at du ønsker å kjøpe produktet, og du ønsker å finne ut noe spesifikt om produktet. Prøv dette i en ny nettleser hvor du ikke har din egen søkehistorikk, hva foreslår google når du skriver inn produktet?
Skriv bloggartikler! Les mer om hvor lange artikler du burde skriver her! og hvordan du skriver gode bloggartikler her!
Prøv å google produktet med alle mulige spørsmål noen kan ha til produktet, og se hvem som kommer opp øverst. Hvis noen mangler det du spør om i søket så har du gode sjanser til å kunne ranke øverst! Spesielt for akkurat det søket.
Selv om det er små søk som inneholder noe veldig spesifikt kan du fort bli overrasket over hvor mange som faktisk googler dette! Tenk deg at du skal hjelpe kunden, og gi informasjonen så lettfattelig og oversiktlig som mulig.
Selv om du ikke skal kopiere teksten fra leverandøren din så kan du godt gjøre det for spesifikasjoner, mål, vekt osv. Dette er bare informasjon og det er viktig at du har det tilgjengelig på siden hvor produktbeskrivelsen er. Mange søker rundt dette også, og her kan du gjerne legge til flere spesifikasjoner som allerede ikke er ute på nettet!
Mange lurer ofte på noe om et produkt angående mål og lignende, og de fleste sender ikke en mail for å spørre dere! Om noen gjør det så burde det alltid legges inn på produktbeskrivelsesiden, for det er garantert flere som lurer på det samme!