E-E-A-T – Bli en autoritet i Google og andre søkemotorer

Google går ikke igjennom sider manuelt, men via kompliserte algoritmer. Hva som skal til for å rangere som nummer 1 i søkeresultatene har Google aldri avslørt, utenom at det skal være et resultat som hjelper leseren.

Sannheten er at selv om de som rangerer øverst i søkeresultatene har gode artikler så er det ikke kun det google ser etter. De analyserer også hele nettsiden, for de ønsker å sende leseren til noen som er troverdige og ikke minst en autoritet.

Vil du starte din egen blogg? Les hvordan du kommer i gang her!

E-E-A-T står for Experience, Expertise, Authoritativeness, og Trustworthiness. Tilsammen er E-E-A-T de viktigste faktorene både for hele nettsiden din og ikke minst på artikkel nivå over hvor godt du kan komme til å rangere. Tidligere het det kun E-A-T, det ble lagt til en ny E for Experience. Dette er noe alle som publiserer SEO på nett vil merke seg i fremtiden. Det handler for det meste om at det skal gi en god opplevelse, dette rangeres ut fra mange forskjellige faktorer. Blant annet at det ikke er spam, men også andre faktorer som at det er godt innhold, en god nettside og ikke minst at den er rask.


E-E-A-T Forklart

Poenger med E-E-A-T er at det er retningslinjer og en måte Google skal kunne skille bra og dårlig innhold fra hverandre. Hvor viktig det er for deg avhenger også veldig av hvilken nisje du er i. Er du i en YMYL nisje er det mye viktigere, les mer om det her!

E-E-A-T er noe de fleste nettsider jobber med over tid uansett, nettopp ved å skape troverdighet, og bli en autoritet i sin egen nisje. Det går fint å bygge en stor nettside uten å ha særlig fokus på det, men fundamentet blir ikke like sterkt. Poenget er at Google sjeldent sier noe om hva du skal gjøre, og derfor burde du også gjøre det de sier når de først gjør det!

Lage nettside, Responsivt design

E-E-A-T for SEO

Det google sier er at innhold skal hjelpe leseren, være skrevet av en ekspert, bli publisert på an autoritær side, innholdet skal være riktig og tillitsfullt og artikkelen skal oppdateres jevnlig.

En ekspert må ikke være en som har høy utdanning innenfor temaet så lenge det ikke er YMYL eller annet innhold hvor det er åpenbart at du må være en akkreditert ekspert for å skrive om det.

Har dere en bedriftsblogg? Les om hva som er viktig for å lykkes her!

Vil E-E-A-T hjelpe for SEO? Svaret er ganske komplisert. For selv om E-E-A-T er viktig så er det også mange andre rangeringsfaktorer Google bruker. Derfor er det riktige svaret at alltid tenk E-E-A-T når du publiserer, men du må fortsatt gi leseren noe unikt og bedre en hva som allerede finnes som tilgjengelig informasjon.

E-E-A-T sjekkliste

Hvem er du/dere – Dette er noe av det viktigste dere kan gjøre. Helt fra starten av så sørg for at dere har alle sider som om oss, kontakt oss, privacy policy og juridisk ansvarsfraskrivelse.

At nettsiden er rask og bruker SSL Sertifikat er også en rangeringsfaktor, les mer om det her!

Tenk at du er leseren, hva skal til for at du blir overbevist om at dette er noen som er troverdige. På denne måten sjekker Google også nettsiden deres, det er grunnen til at en god artikkel kan gjøre det dårlig nettopp fordi de ikke stoler på de som har publisert den.

Spesielt om oss siden er en siden som kan gi mye troverdighet, når den skrives på en god måte. I profilen til skribenter og de som publiserer på nettsiden burde det stå mest mulig for å skape troverdighet, har personen relevant utdanning og lignende er det viktig å skrive det. Alle profiler burde også ha et bilde.

Sosiale medier og LinkedIN profiler burde også linkes til for å skape mest mulig troverdighet.

Hva er hensikten deres – Det er viktig ikke bare for leseren, men også søkemotorer at dere er åpne om hva hensikten deres er. Både som nettside og for hver eneste artikkel.

Det som menes med det er spesifikt om dere selger noe, om dere er en organisasjon som skal påvirke eller lignende. Søkemotorer forstår at dere skal tjene penger, men det er viktig at det blir gjort på en transparent måte. På grunn av det må dere også være åpne om hvordan dere gjør det og hva hensikten deres er.

Samarbeid med eksperter – Dette høres mye vanskeligere ut en hva det egentlig er.

Søkemotorer har forståelse for at nye sider ikke er en autoritet fra første dagen, men det er viktig å ha en plan for hvordan dere etterhvert skal bli det. Ved å få uttalelser, eller gjesteinnlegg fra eksperter vil dere bygge denne autoriteten.

Istedenfor å kun tenke på deres egen nettside så også tenk på hvordan dere kan bidra for andre nettsider. Et eksempel på en god måte å gjøre det på er å finne artikler som dere tenker kunne vært bedre, send en henvendelse og fortell hvordan dere kunne bidratt til å gjøre denne bedre. Mange vil ikke svare, men fortsatt dere å gjøre dette vil dere etterhvert få gode linker og bygge autoritet.

Deltagelse i debatter på twitter og andre forum, hvor dere bruker bedriftsnavnet er også en god måte å gjøre dere kjent i nisjen deres. Mange podcaster har også ganske lav terskel for hvem de tar med så lenge du har noe å bidra med!

Oppdater innhold jevnlig – Det tar mye tid å skrive gode artikler og generelt lage bra innhold. Derfor må det også ofte oppdateres jevnlig for at det fortsatt skal være riktig informasjon ellers er du ikke en tillitsfull kilde.

Vi skiller mellom innhold som kalles «evergreen content» det er innhold som ikke forandrer seg noe særlig over tid. Nyheter derimot forandrer seg hele tiden og må jevnlig oppdateres.

Evergreen innhold må ikke oppdateres på flere år og kan fortsatt gjøre det veldig bra. Men oppdaterer du artikkelen litt vil du ofte se at den kan rangere litt bedre. Om du legger til litt informasjon vil artikkelen også ofte rangere for flere ting en det du opprinnelig hadde tenkt.

Innhold som er dårlig eller som du oppdager inneholder feil er viktig at enten blir slettet eller korrigert. Gjentar det seg at dere skriver om ting som er feil så vil det straffe seg etterhvert for hele nettsiden deres og ikke kun den artikkelen som inneholder feil.

Link til gode ressurser – For å være en autoritet fungerer det dårlig å linke til noen som ikke er en autoritet. Les mer om hvordan dere kan få linker og linke til andre her!

Det er heller ingen grunn til å prøve å få linker fra andre nettsider som ikke er en autoritet. Etterhvert vil dere også få mange linker fra spam nettsider, det er ikke noe som må gjøres noe aktivt med siden søkemotorene vet at dette er noe som skjer med alle nettsider. Linker fra spam nettsider gjør ingenting godt for dere, men det er sjeldent noen grunn til å aktivt gjøre noe mot det.

Ikke bare er det viktig at det er troverdige kilder, men det er også veldig viktig å alltid linke når dere oppgir informasjon som dere har fått fra andre!

Hva sier andre om dere?

Når dere lager innhold vil det plukkes opp av andre etterhvert, og ikke alltid på kun positive måter. Om noen skriver noe negativt er det viktig å møte denne kritikken.

Spesielt hvis det kommer fra større nettsider vil negativ omtale være veldig skadelig, men det kan som regel ordnes enten ved å kontakte de som har skrevet noe negativt. Dere kan også lage et eget tilsvar. Uansett er det viktig at dere ikke bare lar det stå ubesvart.

Positiv omtale er heldigvis det de fleste får mest av. Bruk dette til å profilere dere selv ved å omtale alle positive omtaler.

På tide med ny nettside? Lage nettside MediaKonsult

Legg igjen en kommentar