Det er fort gjort å tenke at SEO er vanskelig, men lokale bedrifter har en stor fordel når det kommer til lokal SEO! Veldig mange som søker har en intensjon om å få kjøpe noe, eller trenger en tjeneste. Søkemotorer ønsker å hjelpe de som søker, derfor viser de også bedrifter som er i nærheten.
Det betyr at en liten nyoppstartet bedrift kan slå ut en nasjonal bedrift som har 100X så høy omsetning! For å få til det må du kunne hjelpe den som søker, og ja du må være lokal. Derfor er lokal SEO både viktig og gøy, for det gir dere en sjanse til å konkurrere om søkeord dere ellers ikke hatt noen sjanse til å rangere høyt på.
Dette er ikke en komplett guide for alt som har med lokalt SEO innhold å gjøre, men det er tre tips som vil gjøre at mange bedrifter stiller veldig mye sterkere med sin lokale SEO strategi. Har dere fortsatt ikke opprettet en bedriftsblogg? Les hvordan dere kommer i gang her!
Hva er lokal SEO – Hvorfor det er så viktig
Lokal SEO handler om å gjøre ett søk mer relevant for den som søker, siden søket ofte har relevans til at noe burde være lokalt. Det kan være en restaurant, butikk eller håndverkerbedrift. Så mange som 46% av alle Google søk har med lokalitet å gjøre! Og 97% har søkt om noe lokalt på google i følge safaridigital.
For deg er Lokal SEO viktig nettopp fordi du har en lokasjon eller annet som kan knytte lokalitet til ett søk som igjen kan gi deg kunder. For søkemotorene handler det om å hjelpe søkeren best mulig.
Hva er Lokal SEO? Forstå Lokal Søkemotoroptimalisering
Strategier for å komme i gang med Lokal SEO
Ved å innføre disse tipsene vil dere være godt på vei med lokal SEO!
Google Bedrift profil
En Google Bedrifts profil er veldig enkel å sette opp, og den er ekstremt viktig! Dette er det viktigste du gjør, og det er gjort på få minutter. Du trenger kun en Google profil og deretter går du til Google Bedriftsprofil for å opprette den. Det er helt kostnadsfritt, hvis du ikke bekrefter gjennom telefon får du tilsendt en verifiseringskode i posten som tar noen dager å få.
Det gir deg en oppføring i Google Maps, men du får også mulighet til å profilere bedriften din med åpningstider, bilder, logo osv. Her burde du ta deg tid til å fylle ut alt grundig, for dette er noe mange kommer til å se! Og potensielt kunne gi deg mye organisk trafikk.
Lokal SEO – På nettside og relevante medier
Når dere har laget en Google bedriftsprofil vil dere etterhvert dukke opp i søk som kan tenkes å ha geografisk relevans.
Bilde viser hva du får opp hvis du søker etter salatbar mens du befinner deg i Oslo. Du kan endre lokasjon, og Google har tilgang til de fleste sin lokasjon automatisk. Endel av treffene her, som alle under «steder» er geografisk betinget. Noen av resultatene lenger ned vil også vise andre organiske treff fra typiske store nettsider. Dette viser hvordan lokal SEO kan gjøre at små bedrifter konkurrerer mot store nettsider.
Det er også bevist at bedriftsnavn spiller inn, og kan gjøre at dere mye raskere rangerer for noe dere ellers ikke hadde hatt sjanse til. Spør du en SEO- konsulent hva bedriftsnavnet deres er, og dere holder til i Oslo ville nok navnet også ha inkludert Oslo.
Det er også viktig å være klar over at ikke alle søk viser lokale bedrifter, derfor må nettsiden deres også inneholde såkalte «Strukturerte data» som er informasjon søkemotorer enkelt kan hente fra dere og bruke i søk. Det er alt fra lokasjonen deres, vareutvalg, telefonnummer og alt personer kan tenke seg å trenge å vite for å ta en avgjørelse for om dere er den bedriften de er ute etter.
Les hvordan du kan optimalisere enda mer for stemmesøk med strukturert data her!
Legg til bilder på deres egen nettside også. Etterhvert vil dere kunne få «reviews/ kommentarer» som er synlig når dere dukker opp som en lokal bedrift i Google. Har dere feil informasjon om åpningstider eller lignende vil det fort bli synlig og lagt merke til! Pass derfor godt på dette. I denne sammenhengen sier også bilder/ video mer enn tusen ord. Ta bilder av adkomsten, vareutvalg, parkeringsplass og lignende. Hver gang dere får ett spørsmål så er det også garantert flere som lurer på det, så skriv det på nettsiden!
Utenom synlighet i Google gjennom en bedriftsprofil, burde dere registrere dere på alle de store sosiale medie plattformene. Også her er det viktig at all informasjon som telefonnummer, adresse, åpningstider osv blir fylt ut. Litt avhengig av hvilken bedrift dere er, og hva målet deres er kan dere også registrere dere på anbudstjenester og sammenligninssider. Telefonkataloger som 1881 og Gule sider er også noe dere alltid burde fylle ut!
Lokalt SEO innhold
I tillegg til strukturert data vil det å skrive artikler og lage video spesielt relatert til lokasjon ofte være en smart måte å starte arbeidet på for å få organisk trafikk. Dette kan være artikler om ting man kan gjøre, guider osv men at de samtidig er knyttet til område.
Spesielt om dere en nylig startet nettside som har lav autoritet vil lokasjon gjøre at dere kan rangere høyere enn hva dere ellers ville klart. Det er en av faktorene i Google E-E-A-T som du kan lese mer om her.
Lokale bedrifter kan ofte også ha interesse av å rangere høyt for søkeord utenom at det har geografisk tilhørighet også. Vi vil anbefale å starte med det som har geografisk tilhørighet, siden dere lettere og fortere vil få resultater av det. Uansett hvilken strategi dere velger kan dere lese mer om å finne gode søkeord her!