Det har skjedd mye med digital annonsering siden tidlig 2000 tallet. Ad Mediation har vært tilstede i over ett tiår, men det har ikke blitt så mye brukt som det burde ha blitt. Det er flere grunner til det, men spesielt at det ikke gjorde så store forskjeller før er en viktig grunn. Med kunstig intelligens som nå styrer det meste av annonsering digitalt er det lettere å få bedre betalt.
Hva er Ad Mediation
Alle publisister som har reklame på nettsiden sin har enten ett annonsenettverk de samarbeider med, eller at de selv inngår avtaler med annonsører. Det er her Ad Mediaton kommer inn, det gjør at andre annonsører kan konkurrere om en reklameplass på din nettside selv om de ikke er med i samme annonsenettverk som deg.
Ad Mediation er derfor en metode som gjør at du ofte vil få mer betalt, og at de som allerede annonserer hos deg blir villige til å betale mer. Grunnen er at de tidligere har kunnet betale en viss pris for reklame plassen, og når du gjør at flere får muligheten til å by på en plass vil det øke prisen. Det er ingen garanti for at noen vil betale mer, men det er veldig vanlig å se en ganske stor forksjell i EPMV.
En annen fordel er også at det er større sjanse for at alle reklameplassene på nettsiden din faktisk blir brukt. Når få annonsører konkurrer er det ikke uvanlig at noen av plassene ikke blir solgt i det hele tatt.
Fordeler med Ad Mediation
Ved å la flere individuelle annonsører eller annonsenettverk være med å konkurrere vil kost per klikk øke. Det annonsenettverket vil se etter hvem som betaler mest for en plass, og deretter selge den til de. Selv om du lar flere konkurrere er det fortsatt du som bestemmer både annonseplasseringer og ikke minst hvilke type annonsører som får lov til å annonsere hos deg. Det kan være at du ønsker å utelukke annonsører som driver i bransjer du etisk er kritisk til, og disse kan du fortsatt utelukke.
Ezoic er ett av annonsenettverkene som tillater Ad Mediation. Les mer om hva Ezoic er her!
Med Mediation er det litt forskjellige løsninger ut ifra hvilket nettverk du er med i. Metoden er uansett den samme, og det er ingen ulemper med å aktivere dette. Andre annonsenettverk som annonserer hos deg vil utbetale deg fra deres egen plattform, du må derfor bli godkjent for deres plattform også.
Hvordan du kan implementere Ad Mediation
For det første må du være med i ett annonsenettverk. Hvis dere ikke er det må nettsiden deres først bli godkjent av ett. Med Ezoic er det mulig å bli partner uten ett krav om minimum antall besøkende til nettsiden!
Det er mange forskjellige Mediation partnere man kan bruke. Den viktigste å starte med vil være Adsense. Det fungerer slik at din Adsense konto kobles med Ezoic, og deretter må du få godkjent den av Adsense og Ezoic. Når det er gjort vil du se ett eget felt som viser hvor mye du har tjent fra Mediation, og er det f.eks. Google Adsense vil dette bli utbetalt fra din Adsense konto.
Mediation kan brukes på mange forskjellige måter, og det vil øke hvor mye du får betalt for annonser. Les mer om hva displayannonser er her! Har du allerede partnere som du ønsker at skal kunne bli med å konkurrere om annonsene på nettsiden din er det viktig at de blir med i Mediation. Manuell håndtering er meget tidkrevende, og det burde unngås. Hvis de betaler mye mer er det greit, men du mister oversikten over hva konkurrenter potensielt hadde betalt. Displayannonser betaler ulikt etter dag og tidspunkt på døgnet, derfor er det heller ikke så enkelt å vite om de annonsene du håndterer manuelt faktisk betaler så godt som du tror.