Skriver du artikler, blogger eller andre tekster på nett så lager du også overskrifter. Felles er at nesten alle som kommer til teksten du har skrevet først har lest overskriften og så tatt en lynrask vurdering på om din tekst er verdt å lese.
Når du skriver teksten har du garantert lagt mye arbeid i den, men uten en god overskrift får du faktisk heller ingen klikk!
1. Hold det relevant – God SEO
Det kan være fristende å kline til med en litt vel god overskrift, men den må være relevant. En overskrift som ikke holder det den lover vil etterhvert gå utover deg selv.
Grunnen er E-A-T som du kan lese mer om her. Kort oppsummert er det endel av retningslinjene til Google om hva som skal rangeres som kvalitetsinnhold. Hvis overskriften ikke er relevant vil det gå utover leserens tillit og derfor vil det påvirke SEO negativt.
2. Hva er leseren ute etter
Når du skriver en artikkel har du som regel funnet intensjonen bak søket, og hvis du ikke har det så les hvordan du gjør det her! Det er viktig at du i overskriften ser det fra leseren sin side, får jeg faktisk et godt svar hvis jeg klikker? Dette vurderer leseren, treffer du godt på hva leseren tenker så vil du også få mange klikk!
3. Bruk tall i overskriften
Denne artikkelen har 7. gode metoder, og vi viet ikke tilfeldig tips nummer 3 til å handle om nettopp tall. Det er mange måter du kan bruke tall i overskriften, men spesielt i artikler som er listeartikler gjør tall det ofte veldig godt. For eksempel dette er de 13 beste xxxx. Bruk oddetall, du kan lese mer om hvorfor det fungerer best her.
4. Still leseren sitt spørsmål i overskriften
Bruk gjerne utrykk som hvorfor, hvordan og spørsmålstegn i overskriften også. Det gjelder spesielt når du er veldig sikker på at de fleste søker nettopp på denne måten.
Det handler ikke kun om å matche hva som søkes etter, men også fjerne tvilen leseren har om det faktisk er en artikkel som kommer til å være verdt å klikke på.
5. Vær konkret i overskriften
Du skal ha et hovedpoeng i overskriften, men det kan godt støttes opp av andre ord som test, hvordan, gjør dette osv. Bruk i så fall gjerne bindestrek i mellom så leseren enkelt ser de forskjellige delene av overskriften.
Hvor lang skal en overskrift være? Det enkle svaret er 50-70 bokstaver i følge de fleste. Sannheten er at ingen andre en søkemotorene vet dette, og de holder slikt hemmelig ellers ville alle hatt helt lik lengde på overskrifter!
Grunnen til at mange sier mellom 50-70 bokstaver et at det er så mye plass søkemotorene gir, resten vises derfor ikke i søkemotoren. Grunnen til at det varierer er fordi det er forskjell mellom hvor mye plass skjermen har på mobil og desktop. Vi anbefaler at du tenker på dette, og ha det viktigste i overskriften først!
6. Tenk søkeord – men ikke på den gamle måten
Tidligere var søkeord viktigere, det er det fortsatt men ikke på den måten at du må gjenta det for at søkemotoren skal like teksten din. Det betyr ikke at du ikke burde ha med primær søkeordet i overskriften, det er nesten alltid naturlig at er med uansett.
Det kan gjerne være i URL-en også, uten at det med sikkerhet har noe særlig å si. Istedenfor å tenke søkeord så tenk heller på hva intensjonen med søket er og svar på det. Når du gjør det så blir søkeordet også med, og mer en det er ikke nødvendig.
Før var det veldig vanlig at søkeord måtte gjentas ofte, der hvor det ikke var naturlig! Tenk heller på å gi leseren en enkel og informativ reise i artikkelen din!
7. Analyser!
Det viktigste du gjør når det har gått fra 6-16 måneder er å se hvor godt artikkelen gjør det. Vent en stund før du sjekker, på en godt etablert nettside vil det ta kortere tid før teksten rangerer i søkemotoren. Problemet er at søkemotoren muligens fortsatt ikke har gått helt igjennom teksten, derfor kan det være at endringer dere gjør virker mot sin hensikt!
Analysere kan dere gjøre uansett, men endringer burde man vente en stund med å gjøre. Her er det viktig å se på alle faktorer. Noe som kan tyde ekstra på at dere har en dårlig overskrift er hvis dere rangerer som 1-3 i søkemotoren men har veldig lav CTR (click through rate/ klikkfrekvens)
Om dere bruker årstall i overskriften så sørg for at blir endret etterhvert, og det er ingen grunn til å ha det i URL-en Med mindre det faktisk kun gjelder for det årstallet! Da er det selvsagt viktig å ha det med.
Analysering er ikke så enkelt, det som er sikkert er at hvis dere rangerer høyt gjør artikkelen det godt. Vær i så fall forsiktig med å gjøre endringer, spesielt om det er mye konkurranse i søket. Jevnlig oppdateringer for å gjøre artikkelen bedre derimot er veldig viktig for å beholde nummer 1 plasseringen!
Rangerer dere høyt men brukeren har kort tid på artikkelen er det som oftest to muligheter. Enten at leseren raskt fikk svar og derfor gikk videre, det er positivt og ikke negativt! Det andre alternativet er ofte at det er lav konkurranse og søkemotoren har ikke enda funnet noe bedre å vise høyt i resultatene! Et godt tiltak mot lav sidevisningstid er internlinking der hvor det er relevant. Det er også bra for SEO, les mer om det her!