Den mest kjente formen for displayannonsering er bannerannonsering. Grunnen til at det er ett så velkjent begrep er at det brukes om annonser i trykte formater også. De fleste digitale annonseringer har navn som ikke tradisjonelt har blitt brukt for trykte annonser også, som sidebar annonse f.eks.
Det er en kjent sak at mange betaler alt for mye for bannerannonser. Det betyr ikke at det ikke er mulig å annonsere med bannerannonser på en god måte, men ofte er de best for å bygge merkevare. Mange mediehus fremsnakker ofte bannerannonser, og er du uforsiktig her kan du ende opp med å betale mer enn hva du får igjen. Hvor stor en bedrift dere er har også mye å si.
Hva er en Bannerannonse
Nesten alle som har displayannonser har også bannerannonse(r). Bannerannonse er den annonsen som er øverst på nettsiden, den er typisk like bred som artikkelen eller det visuelle på nettsiden. Ofte er ikke en bannerannonse særlig høy, men her er det litt variasjoner. Ser du en annonse øverst på en nettside som fyller hele bredden som artikkelen er så er dette bannerannonsen.
En bannerannonse kan være grafisk design, ett bilde og video. Ett kjent begrep er bannerblindhet, som går ut på at man så ofte blir utsatt for bannerannonser at man automatisk blir blind for bannerannonser. Derfor er det viktig at bannerannonser både er godt laget, men ikke minst at de kun blir vist for relevant publikum. Les mer om hva displayannonser er her!
Er bannerannonsering effektivt?
Store merkevarer bruker blant annet bannerannonser for å bygge merkevare, men det kan også fungere bra for mindre kjente merkevarer for å konvertere. Det viktigste er at bannerannonsen treffer leseren godt, og at det er en annonse som fanger interessen.
CTR (Click Trough Rate) er generelt ikke høy for displayannonsering. Av denne grunnen er det flere argumenter for at displayannonsering ofte passer best for store firmaer. Internasjonale selskapser som selger til konsumenter over hele verden kan forsvare en lav CTR ved at de bygger merkevaren sin. For en liten bedrift vil ikke dette være viktig.
For små bedrifter kan displayannonsering som når det rette publikummet fungere veldig godt, men blir publikummet som får displayannonsene for stort vil det resultere i veldig lav CTR.
Annonsering direkte på et nettsted kan være veldig effektivt, problemet er at det ikke alltid kan måles så enkelt. Ofte er det også en fast pris, uansett hvor godt bannerannonsen gjør det. Om dette er noe dere vurderer å gjøre burde nettstedet være ett nisjenettsted som er veldig relevant for dere. Avtal pris for en kortere periode, for resultatene blir ikke alltid så gode som man hadde håpet på for denne type annonsering med lite sporbarhet.
Istedenfor den tradisjonelle metoden for bannerannonser er det også mulig å kun betale når dere får salg! Det kan gjøres ved at dere blir med i ett affiliate nettverk, hvor dere også har markedsmateriell tilgjengelig for publisister, og ikke kun linker som ofte er det vanligste. Her kan dere velge hvem som får være affiliate for dere, og dere kan stille krav til publisister for innholdet og hvordan de skaffer trafikk til sin egen nettside. Les mer om Affiliate markedsføring her!
Above the fold – Negativt for SEO?
Tidligere var det veldig viktig med innhold above the fold. Begrepet stammer fra tradisjonelle aviser, hvis du ser for deg at den er brettet. Når den er brettet ser du bare den øverste halvdelen av avisen. I SEO sammenheng betyr above the fold derfor innhold på en nettside som kan sees uten at brukeren «scroller» nedover på nettsiden.
Siden søkemotorer ikke selv sier så mye om hva de legger mest vekt på er det heller ikke så enkelt å vite. Det Google derimot selv har sagt er at de ønsker at det er noe innhold relatert til det brukeren har klikket seg inn på som vises Above the fold. Bannerannonser er above the fold, ofte sammen med andre displayannonser som sidebar annonser. Det er ikke ett problem, men ikke ha kun annonser som vises above the fold så brukeren må scrolle seg ned for å kunne lese noe av innholdet.
Hvordan lage bannerannonse
Siden det varierer om brukere kommer fra mobil, desktop og de generelt har ulike skjermstørrelser er det helt nødvendig at bannerannonser er responsive. Det beste er at bannerannonser tilpasses de brukerne som kommer til å se den. Om det annonseres gjennom steder som Ezoic burde annonsene fortsatt være ulike, det gir gode muligheter for å A/B teste.
Det er mange muligheter for å lage bannerannonser selv, bruk gjerne bilder/ video fra eget markedsmateriell. Lag alltid flere versjoner for å kunne teste hvor godt de gjør det. Det burde også være ett klart mål for bannerannonsen, enten om det er konverteringer eller å bygge merkevare.