Alle nettsider må ha en Om Oss side, Kontakt oss og en forside/ landingsside. For det første er det faktisk ett krav fra mange tredjepartsleverandører som f.eks. betalingsleverandører. Men det er ikke derfor dere skal bruke god tid på å skrive en god om oss side, det er for å få mer tillit!
Hvor mye trafikk dere får til Om oss siden varierer veldig etter bransjen dere er i, men mange får mye trafikk. Det burde være lett å alltid komme til Om oss siden deres uansett hvor man befinner seg på nettsiden. Ha link i Footer, Header eller begge deler, det skaper tillit.
Hensikten med en Om oss side
Fokuset på en Om oss side er å vise hvem dere er, hva dere står for og hva verdiene deres er. Har dere sertifiseringer, vunnet konkurranser eller utmerket dere på andre måter kan dere også skrive litt om det å linke videre til mer innhold om det på Om oss siden.
Innhold som må være i Om oss siden.
Det første som burde stå i en Om oss side er hvem dere faktisk er, men også hva som skiller dere ut fra konkurrentene deres.
Fokuser på det unike med dere – I de fleste bransjer er det metoder for noe som kan gjøres på forskjellige måter, hvor noen metoder er bedre enn andre.
Ett eksempel her kan være «Vi produserer alt fra lokalene våres i Valdres». Det kan også være helt andre ting, men tenk på hva kunden lurer på, og nevn det som er positivt om dere tidlig i Om oss siden. Mange leser ikke hele siden, og de fleste scroller fort igjennom derfor burde det også være bilder på siden.
Ha gjerne bilder igjennom hele siden. Det kan være fra produktutvikling, kontoret osv. På bildene er det ekstra bra om det alltid er ansatte med på bildene. En video om dere er ekstremt givende for den besøkende å kunne se! Om noen av de ansatte vil være med på en slik video burde dere lage en!
Sørg for at siden har nok innhold – For at en Om oss side skal være fullstendig burde den minimum være 250 ord, og helst rundt 500 ord. Grunnen er at hvis den er under 250 ord er det ikke sikkert søkemotorer ønsker å gi den noe særlig med trafikk, fordi den sees på som ufullstendig eller at den er for kort til å kunne inneholde nok informasjon.
Ved å fylle ut de viktige punktene er det ikke vanskelig å komme over 250 ord, men pass på at dere ikke skriver «fyll» bare for å få nok tekst. Alt som står skal være viktig for kunden, og være enkelt å forstå.
Hva er historien deres – Hvor lenge har dere vært en bedrift, her kan dere også lage en visuell tidslinje som viser hva dere har fått til gjennom årene. Det kan være at dere har fått inn penger, flyttet til et større lager, eller hva dere har hatt i omsetning. Poenget er å vise hva dere har fått til, dette vises godt med en visuell banner.
Ny nettside? Dette må du tenke på før du bestemmer deg!
Kultur, verdier og fremtidsplaner – Om dere ikke har dette så lag det, eller dropp å fylle det ut hvis det ikke er sant. De fleste har heldigvis verdier og en egen kultur. Sponser dere ett fotballag, har ekstra fokus på HMS eller en «alltid si hei til andre» regel så skriv litt om det! Kunder liker å vite at dere har gode verdier. Dere kan også skrive om hva dere skal gjøre i fremtiden, eller om noen prosjekter dere har på gang. Vis at dere er en levende og bra bedrift med de riktige verdiene!
Er det karrieremuligheter hos dere? – Fortell litt om utdanningen de fleste har hos dere, og hvem dere potensielt ser etter. Det er ingenting i veien med å ha dette stående selv om dere ikke aktivt er på utkikk etter ansatte. Har dere noen goder eller annet som gjøre dere spesielt attraktiv som arbeidsgiver så nevn det!
Hvem jobber hos dere – Det å få ett ansikt på hvem som jobber hos dere er veldig fint. Start gjerne med ett gruppebilde av alle de ansatte!
Spesielt nøkkelpersoner som kommuniserer med kunder via mail, telefon og bedriftsbesøk burde ha bilde av personen også. Veldig mange søker opp personer når de har fått en mail f.eks. og hvis de kommer til en Om oss side hvor de får bilde av personen, og kontaktinformasjon så skaper det tillit.
Optimaliser Om oss siden for SEO
Om oss siden skal ikke være den siden som drar inn mest organisk trafikk, det er andre sider fra f.eks. en bedriftsblogg som skal stå for dette. Men dere kan gjerne bruke noen hovedsøkeord på Om oss siden også.
Bruker dere WordPress så opprett Om Oss som en Side/Page istedenfor Innlegg/Post. For enten Kontakt oss eller Om oss siden burde dere bruke Organisasjon Schema.
En Om Oss side burde ha noen internlinker til relevant innhold, les mer om internlinking her!