Det finnes flere annonseplattformer som kan vise displayannonser fra flere tilbydere. Forskjellen mellom de plattformene og direkte annonsenettverk som Google Adwords er at de ikke har alle displayannonser som er tilgjengelig for å vise.
Hva er Ezoic?
Med kunstig intelligens kan Ezoic teste enormt mange forskjellige displayannonser på en nettside for å finne den som fungerer best på din side. Utenom å bruke kunstig intelligens har de også enorm tilgang til displayannonser. Årsaken er at de kan bruke annonser fra Google Adwords, men de bruker også annonser fra ande nettverk. For deg som publisist er dette en stor fordel.
Er du usikker på hva displayannonsering er? Les mer her!
Hva Ezoic kan gjøre for publisister
De fleste publisister som bruker Ezoic er nettaviser eller blogger, men alle som benytter seg av displayannonser kan bruke Ezoic. Det handler ikke kun om å maksimere inntekt, Ezoic gjør at du som publisist har stor kontroll på hvor godt brukeropplevelsen blir ivaretatt også.
Du kan manuelt bestemme plasseringer for hvor annonser kan være, og Ezoic kan gjøre det automatisk for deg. Alle disse vil ikke alltid bli brukt, men det vil kontinuerlig testes hvilke annonser som gjør det best på nettsiden din. Både med tanke på plassering/ utforming av annonsen og ikke minst hvem annonsen kommer fra.
Ezoic kan med «Mediation» sørge for at mange annonsører kjemper om å få vise annonser på din nettside, hvor du maksimerer inntjeningen siden du viser kun annonser som har vunnet høyeste budet. Hadde du annonsert rett igjennom f.eks. Adsense ville du derfor fått lavere inntjening siden det er færre annonsører som byr på annonser på siden din. Les mer om hva Mediation er her!
Noen Plugins, og spesielt Cache utvidelser fungerer ofte ikke med Ezoic. Grunnen er at Ezoic selv har mange verktøy for å gjøre nettsiden din både raskere men mer brukervennlig også. Dette har blitt utviklet veldig de siste årene, og nå kan du optimalisere nettsider for å bli veldig raske ved bruk av Ezoic sine verktøyer for det.
Ezoic fungerer som de fleste andre tjenester at de som gjør det best får mest hjelp også. Det finnes en premium versjon av Ezoic som du kan bli invitert til av Ezoic. Det koster litt, men de garanterer at du minst tjener like mye ekstra som det koster, og som oftest mye mer. Om du ikke er premium vil du også etterhvert oppnå høyere nivåer hvor du får egen kontaktperson. Denne personen kan etterhvert hjelpe deg for å inngå eksklusive avtaler med annonsører.
Fordelen med Ezoic for publisister er at du kan få alt på en plattform, og maksimalt betalt med displayannonser. I tillegg kan du også gjøre innholdsmarkedsføring eller affiliate markedsføring med andre partnere. På side hvor du f.eks. gjør det veldig godt med kun affiliate kan du skru av displayannonser så leseren kun får fokus på en ting. Les mer om affiliate markedsføring her.
Hvordan bruke Ezoic
Tidligere hadde Ezoic krav til at du måtte ha minst 10 000 besøkende i måneden for å bli med, det er nå borte og alle kan i utgangspunktet bli med. Ezoic har noen krav til innhold for at nettsiden blir godkjent, i tillegg må nettsiden også bli godkjent av Google for å fungere. Dette gjøres i Ezoic, og du kan få hjelp til denne prosessen.
Er det lurt å bruke Ezoic i Norge? Annonsører deler opp land i «Tier» hvor det er Tier 1, 2 og 3. Tier 1 er land hvor det er best betalt for annonser, og Norge er ett av de landene blant en ganske eksklusiv liste på 19 land. Det vil si at hvis du har innhold på Norsk eller Engelsk burde du absolutt benytte deg av Ezoic. I nesten alle tilfeller vil du tjene betydelig mer enn med kun Adsense.
For å bli godkjent må du minst ha en Privacy Policy, om oss og kontakt oss side. I tillegg vil Google stille krav til at innholdet på nettsiden har en viss standard, hvor det faktisk bidrar til å hjelpe lesere. Om du ikke blir godkjent første gang får du hjelp, og du kan søke igjen så mange ganger du ønsker.
Hvor mye kan du tjene med Ezoic?
Dette vil variere etter sesong, og hvilken nisje du er i. Det er viktig at Ezoic får noen uker på nettsiden din før du konkluderer med om det fungerer bra eller ikke. Grunnen er at det brukes kunstig intelligens og de første ukene testes veldig mye forksjellig før EPMV vil begynne å stabilisere seg. Les mer om hva du kan forvente å tjene med displayannonsering her.