En bedriftsblogg kan gjøre mye for en bedrift, både de i oppstartsfasen men også godt etablerte bedrifter. For at en blogg skal fungere godt er det viktig å teste nye ting, og analysere resultatene grundig.
Fordelen med en blogg er at det er billig! Selv om det koster litt å få tekst produsert er det ofte noe av det en bedrift kan gjøre som gir aller beste avkastning. Det er ikke alltid så lett å måle hva en blogg gir i kroner og øre, men hvor mye trafikk dere får er enkelt å måle.
Bedriftsblogging er med på å bygge merkevare, og ikke minst trafikk til nettsidene deres. Det kan også være veldig passivt, i hektiske perioder må det ikke prioriteres hvis andre oppgaver står i veien. Det sagt er det også greit å ha en viss kontinuitet. At hver artikkel har livets rett er viktig, derfor er det viktig å bruke tid på å finne artiklene som må skrives og ikke bare ukritisk bestille inn en ny artikkel for hver uke! Har dere flere ansatte er det også lurt at flere innenfor de forskjellige avdelingene etterhvert kan bidra med artikler som de er eksperter på!
1. Organisk trafikk – Nye kunder!
Organisk trafikk er de besøkende du får fra søkemotorer som du ikke har betalt for. Det er ganske utrolig at det er så lett å få trafikk helt gratis! Enhver bedrift burde utnytte seg av den muligheten.
Hva dere selger har mye å si for hvordan dere kan utnytte dere av muligheten. En god start er å sette seg inn i hva en kunde googler før kunden finner dere på nett. En rørleggerbedrift vil ofte ha mye ut av å skrive guider om enkelt vedlikehold, og fokusere på geografisk betingede søk. Dette er typiske ting noen googler før de finner en rørleggerbedrift.
En nettbutikk har produkter de selger, og potensielle kunder som googler i flere timer uten å finne svar. Det er nettopp her dere skal hjelpe kunden, og på den måten få flere konverteringer i nettbutikken. Lag guider, produkttips og skriv artikler som inneholder svar på det kunder potensielt lurer på.
Ikke bare tenk salg. Ha som formål å hjelpe ut ifra det som googles, det vil drive relevant trafikk som kan gi mye salg! Relevante produkter burde alltid linkes til i bloggartikler.
2. Bygge merkevare
Bloggartikler skal ikke bare handle om salg, det å skape en merkevare tar tid og krever at dere får tillit i markedet. Alle bloggartiklene blir heller ikke fulltreffere, men til sammen vil de alle være med på å styrke merkevaren deres.
Artiklene burde være innenfor flere forskjellige temaer. Det er viktig at dere benytter dere av kategorier, skriv alltid flere artikler innenfor samme kategori. Søkemotorene foretrekker de som har mest informasjon innenfor hvert tema.
Fokuser på de forskjellige leserne bedriftsbloggen har. Det er også lurt å velge ut spesielle artikler som skal vises på forsiden til bedriftsbloggen istedenfor at kun de nyeste artiklene vises først. Her kan det være lurt å ha artikler som konverter bra være de som vises først. Noen artikler vil nesten kun få trafikk fra søkemotorer, andre vil være fra de som vil vite mer om bedriften deres, og andre vil komme fra sosiale medier.
Hvor trafikken kommer fra er det ofte mulig å tenke seg frem til på forhånd, men det er også noe dere burde følge med på via sporing. Det å tilpasse artiklene, og måten de skrives på ut ifra hvor trafikken kommer fra er alltid viktig, for de har sjeldent samme intensjon.
3. Selg mer
Noen artikler vil føre til mye salg, det dreier seg om artikler som er produktfokuserte. Om dere har en nettbutikk kan dere også spore hvor mye av trafikk fra bloggen som går videre via internlinking til nettbutikken.
For å få salg handler det om å få besøkende til nettsidene deres. Hvordan dere konverter disse besøkende vil variere ut ifra hva og hvordan dere selger.
Gå nøye igjennom sporingen og se hva som konverterer. Får noen artikler mye trafikk men fører til mye salg så kan dere også gjøre endringer. Se også etter om det er noen åpenbare grunner til at artikkelen ikke konverterer, ofte kan det være fordi de kommer fra søkemotorer og kun var ute etter svaret på et spørsmål. Denne type trafikk kan også være mye verdt hvis dere optimaliserer artiklene nettopp for det!
4. SEO for nettside/ nettbutikk
Internlinking er viktig for SEO, og det er noe dere styrer selv. Linker fra andre er også viktig for SEO, men det er ikke så enkelt å styre hvem som linker til dere. Generelt er den letteste måten å få linker fra andre ved å gi informasjon som kun dere har, for når noen andre ønsker å formilde denne informasjonen så må de også linke til dere!
13 Tips for å få en lynrask WordPress Nettside!
SEO er viktig for alle nettsider, og det er mange meninger om hvordan det oppnås. Veldig mange, spesielt byråer som driver med SEO er ofte veldig opptatt av at nettsiden er optimalisert ned til minste detalj. Søkemotorene er ikke så sensitive som endel av disse byråene kan gi uttrykk for. Det finnes ekstremt mange blogger med flere hundretusen sidevisninger i måneden kun fra organisk trafikk som ikke er SEO optimalisert i det hele tatt. Grunnen til dette er at selv om hastighet og andre SEO faktorer har en påvirkning så er det nettopp unikt innhold som engasjerer som uansett vinner.
Vi prøver ikke å si at SEO optimalisering ikke er viktig, men start alltid med å lage skikkelig bra innhold med både tekst og video. Når det er gjort er det fint å optimalisere og gjøre små endringer som f.eks. å gjøre nettsiden raskere.
5. Bygge nyhetsbrev
E-post lister tar tid å bygge opp, og ikke minst kan det være kostbart hvis det gis rabattkoder eller lignende for å få flere abonnementer til nyhetsbrev.
Bloggartikler kan være en måte for å få flere lesere til nyhetsbrev. Fordelen er at dere kan engasjere leseren i teksten og skape en lyst til å få mer informasjon. For at noen skal melde seg på et nyhetsbrev så ønsker de å få noe igjen for det. Den letteste måten er ofte å lokke med en rabattkode, men det å lokke med tips som er relevante fungerer ofte også veldig bra.
Det å legge inn utfylling for å melde seg på nyhetsbrev i teksten, eller ha pop-up reklame kan også være veldig lurt. Det å få en person inn til nyhetsbrevet er verdt mye, for det gjør at dere kan fortsette å kommunisere med en potensiell kunde og enkelt få personen til å handle flere ganger.
6. Velg bedriftsbloggartikler med omhu
Det er viktig å kjenne sin egen posisjon i markedet, er dere helt nye så kan dere ofte ikke konkurrere med de store og etablerte om de beste søkeordene.
Ved å legge et solid fundament, nettopp å skrive artikler som gjør at dere dekker et tema fullstendig så bygger dere autoritet i nisjen deres. Om dere selger tjenester, har butikker eller nettbutikk har ikke så mye å si, det som er viktig er at bedriftsbloggen er relevant for hva dere driver med.
Ved å analysere sporingen dere har på nettsiden deres kan dere enkelt se hvilke artikler som får flest visninger. Men det er viktig å huske på at dere skal fokusere på at trafikken skal være relevant. Informasjon rundt produkter, som mange har etter kjøpet er gjort er også noe dere burde fokusere på. Mange googler etter dette før de har kjøpt noe!
7. Mindre kundeservice – Mer blogging!
En bedriftsblogg skal ikke bare være FAQ, det burde dere ha en egen side som er dedikert til. Men dere får sikkert mange spørsmål om hvordan noe skal gjøres, det er typisk når noe går i stykker eller lignende.
Ett eksempel på en bloggartikkel vil være en god guide for hvordan nettopp det problemet kan løses. Det kan dere også linke til, at potensielle kunder ser at dere har slike guider er også en faktor som skaper tillit og gjør at dere virker seriøse.
Andre eksempler er at dere skriver artikler om det som kundene deres ofte spør om. Gjerne vis hvordan produkter fungerer i praksis, og skriv artikler hvor dere har både bilder og tekst. Dette gir mye mer informasjon enn det som står i produktbeskrivelser i nettbutikken.
Det betyr ikke at blogging skal erstatte god kundeservice, men kunder ønsker å få informasjon raskt og til alle døgnets tider. Derfor burde dere også ha så mye som mulig av dette lett tilgjengelig for kunder!