Det sies at Amazon står for 25% av all netthandel i USA, det sier litt om hvilken konverteringsgrad de har. For å kunne drive så stort har de løst det ved at de har flere distribusjonskanaler. Blant de største modellene de har er hvor en person selv sender varen, at Amazon selv har varen, og FBA.
Hva er Amazon FBA
Fulfillment by Amazon «FBA» betyr at Amazon star for både salget og distribusjonen av en vare de selv ikke eier. Det er enten et firma eller en enkeltperson som kjøper in en vare, og deretter sendes den til et av Amazon sine mange lagre.
Fordelen er flere, både at Amazon kan selge mange forskjellige varer men også at de ikke trenger å ha kapital bundet i varelager. Fordelen for selgeren er at Amazon konverterer ekstremt bra og at de har enorm trafikk til nettsiden sin.
Amazon tar seg av hele salget, pakker ordren og sender den selv til kunden via sitt enorme distribusjonsnettverk.
Selge på Amazon fra Norge
Det er flere Nordmenn som driver stort med Amazon FBA. Registreringsprosessen er litt tungvinn hvor du ofte må få dokumenter fra banken din og sende inn mye personopplysninger for å få registrert en selgerkonto. Så fort du er registrert kan du selge på Amazon som alle andre.
Ulempen hvis du selger fra Norge i starten er at du selv ikke får sett over varene med mindre du selv drar til USA. Om du sender varer til Amazon FBA og de ikke er pakket og merket riktig vil du få gebyrer for dette.
For at du skal finne hvor det er muligheter er du veldig avhengig av å bruke et analyseverktøy.
De fleste kjøper varer fra asiatiske land som de igjen sender til USA. Så at du handler med en seriøs aktør som vet hvordan prosessen er vil være riktig for at du skal komme i gang på en god måte.
Fordeler med Amazon FBA
Merkevaren – Når du selger noe på Amazon FBA vil du ofte lage din egen merkevare, i samarbeid med en produsent. Men det å bare ha et produkt er ikke nok, det må selges også. Det er her Amazon kommer inn, for det å ha produkter liggende i nettbutikken deres har ekstremt mye å si.
Selv om muligheten er store så fort du får bruke Amazon sin plattform er også konkurransen høy. Og gjøre grundige undersøkelser av konkurransesituasjonen for produktet du vurderer vil ha mye å si for om du kan få suksess.
Fraktkostnader – I og med at Amazon har et gigantisk distribusjonsnettverk kan de også få fraktpriser som du ellers aldri ville kunne fått. De leverer også veldig ofte dagen etter Amazon Prime, dette er en viktig grunn til at mange velger å handle fra nettopp Amazon.
Prime – Det er over 200 millioner Prime medlemmer verden rundt, med ca 149 millioner av de i USA. Disse handler ofte og mye, Amazon har også en egen Prime day hvor de sist omsatte for 11.7 billioner USD.
Har du et produkt og får muligheten til å selge det som et Prime produkt kan det øke salget ditt enormt.
Netthandel gjennom flere kanaler – Amazon kan ta seg av ordre fra flere kanaler en kun Amazon nettbutikken. Det gir deg mulighet til å selge på andre måter også. Det kan gjøres via en egen nettbutikk f.eks.
Kundeservice – Fordelen din når du selger med Amazon FBA er at Amazon er selgeren, og de bruker sitt eget kundeserviceapparat for å ta seg av problemer med kunden i ettertid. Produktproblemer er derimot noe som må unngås, for du vil få gebyrer og flere problemer hvis produktene dine ikke fungerer bra. Amazon vil stort sett heller være enig med kunden en deg som selger.
Ulemper med Amazon FBA
Gebyrer – Det koster å selge på Amazon FBA, spesielt om du har varer som ikke selges fort og får lang liggetid på lager. Har du store varer så koster det også ekstra mye. Utennom gebyrer for lagring/håndtering får du også gebyrer om du ikke følger prosedyrer for hvordan produkter skal være merket og lignende. Det kan være småting som bobleplast som ikke skulle vært der, har du mange produkter som er feilemballert kan du få et heftig gebyr.
Amazon tar et salgsgebyr som typisk er rundt 15%, håndterings gebyr, lagergebyr (oppbevaring) og gebyr for internasjonal frakt om det er noe du tilbyr. Du vil også kunne få noen uforutsette gebyrer, og for returer.
Du har ikke kontrollen – Ditt ansvar blir å vite hvor det er muligheter og konkurransen ikke er for stor. Handle fra en seriøs leverandør og etterhvert skape en merkevare. Selve logistikken og håndtering av varene er det kun Amazon som kan gjøre, vil du ha ut varene fra lageret må du også betale for å få dette.
Returer – Amazon ønsker å tilfredsstille kunden, og hvis kunden ikke er fornøyd skal de også veldig enkelt kunne returnere produktet. Dette kan du oppleve ganske mye av, og det koster deg penger!
Hvordan komme i gang
Utenom at du må registrere en selgerkonto så handler det om å finne en nisje du ønsker å satse i. Har du allerede et produkt du har utviklet er sjansene mye større for å lykkes. Ved å bruke verktøy for å analysere mulighetene på Amazon øker sjansene for å lykkes betraktelig.
Tiden hvor du kunne ta et helt tilfeldig produkt uten å gjøre noe med produktet for å skille det ut er stort sett over. Fordelen med det er at når du skaper et produkt blir det også mye mer bærekraftig og din posisjon som selger hos Amazon FBA er heller ikke like utsatt.
Er du ikke helt klar for Amazon FBA? det går også an å være Affiliate for Amazon. Les mer om affiliate markedsføring her!