Det er flere årsaker til at strukturen på URL-er har mer å si enn hva mange tror, og det er ekstremt viktig at det gjøres konsekvent og innføres så tidlig som mulig. Selv om mange er uenige i hvor mye struktur av URL har å si for SEO vil det å ha en dårlig struktur uansett kunne påvirke.
URL (Uniform Resource Locator) brukes i mange sammenhenger. Det viktigste er selvsagt for å nå det innholdet som du deler en link til, men selve strukturen må også være god. Det gjelder både for å lage en god brukeropplevelse og gi uttrykk for at dere er seriøse. En URL som bare er en dato eller full av tilfeldige tall/bokstaver forteller lite. En kort URL derimot som faktisk sier noe om hva URL-en kommer til å vise gir trygghet. Ofte ser du ikke URL-er i søk, men husk at de ofte deles og ikke minst også skal forstås av søkemotorer.
Sørg for å ha en struktur!
En god struktur av URL er viktig på grunn av det visuelle, men også for å ikke forvirre søkemotorer. Det handler om å bruke «best practice». Mye av SEO handler om at mange små ting tilsammen blir viktig, det er ikke kun en viktig ting man kan gjøre for at nettsiden blir SEO optimalisert. Med URL-struktur det viktigste å være konsekvent, og ikke gjøre noe som skiller dere ut i negativ retning.
Så hva er en god URL? For det første handler det om brukeropplevelse. Derfor vil det selv om det ikke er en direkte rangeringsfaktor uansett kunne påvirke E-E-A-T. Den andre faktoren er at søkemotorer enklest mulig skal kunne forstå URL-en. Så lenge du ikke gjør noe spesielt forstår de den, men skal du gjøre noen endringer må du vite helt sikkert hva du gjør på forhånd.
Sett deg inn i ditt CMS sin URL struktur
Når du starter en ny nettside noe av det første du burde gjøre å finne ut hvordan Permalenke blir laget. Den må alltid inneholde domenet, men den trenger ikke å inneholde dato eller tall som ikke er relatert.
I WordPress vises det som standard «plain» som referer til en id for innlegget. For det første forteller det brukeren lite, også er det visuelt ikke særlig pent. Valget «Post Name» fungerer bra for mange, ellers kan man også velge sitt eget oppsett. Fordelen med å velge eget oppsett er at man kan få kortere URL-er. En URL skal ikke være full av søkeord, men den kan gjerne inneholde ett søkeord og noe som forklarer hva URL-en faktisk kommer til å vise.
I WordPress kan du enkelt redigere en URL når du er inne på redigeringssiden til ett innlegg eller side.
Ved å benytte riktig struktur fra starten av vil det spare dere for mye arbeid. Endring av strukturen til URL kan gjøre at linker både internt og fra eksternt ikke lenger fungerer. Les mer om linking her!
Unngå dette i URL-er
Understrek – Grunnen er ganske enkel at en understrek blir usynlig og at søkemotorer ikke setter pris på det. Bruk av spesialtegn burde generelt unngås, hvor bindestrek (-) er unntaket.
Blande store og små bokstaver – Visuelt blir dette rotete, heldigvis er det sjeldent at det skjer siden de fleste CMS ikke har det som standard. Det gjør også at det fort kan bli stavet feil hvis noen gjør om på URL-en
Ikke ha for mye informasjon – Det å inkludere kategori/ underkategorier osv kan virke mot sin hensikt siden URL-en kan bli for lang og uoversiktlig. Det er ofte veldig lurt å ha den kortere enn hva f.eks. overskriften til innholdet er. Fall ikke for fristelsen til å velge kategori navn eller søkeord som egentlig ikke passer, men har stort søkevolum. Det er selvfølgelig fristende, men det gjør at brukeren blir villedet og derfor er det heller ikke brukervennlig.
Årstall – F.eks. «De beste restaurantene i 2020» vil kunne se rart ut at er samme URL i 2021. Problemet er at hvis den endres til «De beste restaurantene i 2021» risikerer dere problemer med videresending. Derfor vil det være bedre å heller skrive det i Meta beskrivelsen og overskriften og endre begge deler hvis dere oppdaterer innholdet. Så kan URL-en være «beste restaurant». Det finnes både fordeler og ulemper, det viktigste er å ha en konsekvent plan dere følger.
Brødsmulenavigering – Derfor er ikke URL lenger liker viktig i søk
Brødsmulenavigering, eller «breadcrumb navigation» er strukturert data som er veldi SEO vennlig. I søk fra mobiler vises ikke URL, men brødsmulenavigeringen kan vises. Inntil videre vises også URL i desktop søk, men ser du i søkemotorer fra desktop vil du se at de som benytter seg av brødsmulenavigering kun viser den og ikke URL.
Dette er også brødsmulenavigering, og hjelper ofte brukeren å komme tilbake til søkeresultatene etter at man har klikket inn på en link. Utennom at det gir god brukeropplevelse vil det ofte også øke tiden brukeren har på nettsiden og redusere «bounce rate»
Fordelen med brødsmulenavigering er at det er enkelt for brukeren på nettsiden din å finne ut hvor på nettsiden din man befinner seg.
Bilde viser eksempel på brødsmulenavigering som enkelt hjelper brukeren å komme seg tilbake og ikke minst få oversikt over nettsiden.
Søkeord i URL – Har det noe å si for rangering/ SEO?
Google forteller hva de liker, men ikke hva som skal til for å rangere som nummer 1. Dette er «best url practice» i følge Google, og det burde du absolutt følge. Poenget er at du må gjøre mer enn hva som kun er «best practice», men på riktig måte.
The SEO effect of keywords in the URL is minimal once the content is indexed. Make URLs that work for your users, not for SEO. Also, changing URLs on an existing site is a site-migration & it will take time/fluctuations to be reprocessed, so I’d avoid that unless it’s critical.
— John Mueller is mostly not here 🐀 (@JohnMu) August 19, 2020
Derfor, ikke bruk søkeord som ikke er relaterte. Er det ett relatert søkeord som hjelper brukeren å forstå hva innholdet kommer til å handle om så er det bra å bruke det i URL.