Noen er fortsatt usikre på om de faktisk trenger en nettside, vi mener svaret helt klart er ja! dere trenger en nettside! Det finnes flere plattformer som for noen bedrifter erstatter nettsiden, men vi mener det ikke er den optimale løsningen.
Instagram og Facebook er for flere bedrifter den eneste profilen de har utad. Det er gode plattformer for å oppnå synlighet, men det er ikke den beste plattformen for å konvertere de besøkende til kunder, det gjøres best med en nettside! På en nettside får du en mye bedre mulighet til å skape tillit og vise hvem dere er.
Hvorfor trenger din bedrift en nettside?
En nettside kan være enkel, eller komplisert, for de fleste trengs det ikke veldig avanserte funksjoner i en nettside. Med en nettside bygger dere tillit ved å være tilgjengelig på nett. Konkurrentene deres er det, og de blir fort valgt istedenfor dere om dere ikke er på nett!
Men en nettside må tenkes grundig gjennom før dere bestemmer dere for å gå til anskaffelse av en nettside. Det mange gjør feil er at de ikke har klare mål for hva nettsiden skal gjøre. Er målet flere kunder, bygge tillit, eller merkevarebygging? Dette er spørsmål som man må tenke igjennom på forhånd. De fleste lander på at den skal være en slags kombinasjon, men den må fortsatt ha noen tydelige mål!
En god nettside er en løsning på et problem dere har! Mangler dere kunder? Bygg en nettside som konverterer! Er ikke merkevaren godt nok kjent? Fokuser på innhold og blogg! Nettsiden kan gjøre begge deler, men mange har ikke kapasitet til det i oppstartsfasen. Derfor gjelder det å gjøre en grundig analyse av hva som er nødvendig på forhånd.
Ny nettside? Dette må du tenke på før du bestemmer deg!
1. Økt synlighet og rekkevidde
En nettside er dere på nett, her har dere full frihet til å oppfattes akkurat som dere selv vil! Trafikken til en nettside kommer gjerne fra sosiale medier, organiske søk, og direkte trafikk.
For det første må dere sørge for at de som klikker seg inn til dere kommer av riktig grunn. Det er ikke noe poeng å drive trafikk inn til nettsiden som uansett er feil målgruppe. Det gjøres ved å lage innhold som appellerer til de dere ønsker som kunder. Deretter må dere sørge for at nettsiden deres er optimalisert for målet med trafikken nettsiden får. Er det å bygge en mailliste, booke møte eller salg i nettbutikk? Uansett hva dere gjør, og hva målet er, så må dere samle data fra besøkende og hele tiden optimalisere hva målet er.
2. Bygger kredibilitet og profesjonalitet
For mange kunder er et selskaps nettside det første punktet av kontakt. En godt designet og oppdatert nettside styrker din merkevares troverdighet og viser at bedriften din er en seriøs aktør. Kunder er mer tilbøyelige til å stole på og engasjere seg med en bedrift som har en profesjonell nettside, fremfor en som kun opererer via sosiale medier eller ikke har noen digital tilstedeværelse i det hele tatt.
Dette punktet er ekstra viktig for de som er usikre på om de i det hele tatt trenger en nettside. Har dere ikke helt ressursene til å utvikle den nettsiden dere ønsker dere på sikt nå. Så vil fortsatt det å ha en nettside som viser hvem dere er være veldig viktig.
3. Sentral plattform for markedsføring
Uansett om det er betalt eller organisk markedsføring, det er til nettsiden denne trafikken burde komme. Her kan man tilpasse hvilken trafikk som skal hvor, og man kan måle hva brukerne gjør. Dere får også en god mulighet til å helt fritt vise hvem dere er, og ikke minst muligheten til å selge, bygge merkevare eller samle leads.
Integrert med blogginnlegg, case-studier, kundeanmeldelser og videoer, blir nettsiden en kraftfull ressurs for å tiltrekke og engasjere potensielle kunder. Videre kan du benytte innsikt fra nettstedets trafikkdata til å finjustere dine markedsføringstiltak for maksimal effekt.
4. Forbedret kundeservice og støtte
En nettside tilbyr også betydelige forbedringer i kundeservice. Med integrerte funksjoner som FAQ-seksjoner, live chat-støtte, kontaktformer og kundeserviceportaler, kan kundene få hjelp og svar på sine spørsmål raskt og enkelt. Dette forbedrer kundeopplevelsen og kan føre til høyere kundetilfredshet og lojalitet.
Det er også enklere å bruke nettsiden til å svare på de spørsmålene som ofte kommer på telefon eller mail, dette vil spare dere for mye tid.
5. E-handelsmuligheter
Med en nettside er det også kort vei til å kunne lage en nettbutikk. Selv om hovedfokuset ikke er nettbutikk kan dette være en fin ekstra inntektskilde. Det er også mulig å selge kurs eller lage bookingsystemer som kan øke effektiviteten betydelig.
6. Innsikt gjennom data
Nettsteder utstyrt med analyseverktøy kan gi verdifull innsikt i besøkendes atferd og preferanser. Denne dataen kan du bruke til å forstå bedre hva dine kunder ønsker, hvordan de interagerer med nettstedet ditt og hvilke markedsføringstiltak som fungerer best. Denne kunnskapen er uvurderlig for strategisk planlegging og forbedring av salg i bedriften.
7. Opprettholde konkurransekraft
I et stadig mer konkurransepreget marked, kan en robust nettside være det som skiller suksess fra fiasko. Ved å ikke ha en nettside, risikerer du å bli erstattet av konkurrentene dine.
Er dere fortsatt ikke på nett, eller trenger en oppgradering av deres eksisterende nettside? Se mer av hva vi tilbyr her!