En kontakt oss side skal ikke kun være en mailadresse og telefonnummer, siden er mye viktigere enn det! For det første er det mange besøkende som bruker en Kontakt oss side for å finne ut om dere er en norsk bedrift, og for å se hvilke lokasjoner dere har. Derfor er en kontakt oss side både for at dere lett skal kunne kontaktes, men også for å informere og skape tillit.
Dere vet jo hvem dere er, men det vet ikke de besøkende. Mange lurer på om dere i det hele tatt er en ordentlig bedrift. Det er sunn skepsis, ved å oppgi god og viktig informasjon kan dere fort fjerne den tviler mange har.
NAP – Firmanavn, Adresse og Telefonnummer
Øverst på en Kontakt oss side skal det så Firmanavn, Adresse og Telefonnummer. Dette kalles for NAP (Number, Adress, and Phone number) og er veldig viktig for spesielt lokal SEO. Det er viktig at strukturen er i den rekkefølgen, og informasjonen og strukturen må være helt lik den som er i Google bedrift profilen deres. Les mer om lokal SEO her!
Ved å oppgi den informasjonen på riktig måte vil dere dukke opp i lokale søk, men hvis dere bruker forskjellig struktur andre steder kan søkemotorene bli forvirret. Det gjelder også for andre URL-er på nettsiden, det skal oppgis likt på forsiden og andre steder dere har skrevet informasjonen.
Legg gjerne til kart hentet fra Google på Kontakt oss siden deres. Det gjør det enkelt å raskt navigere til dere for en som har trykket seg inn fra en mobil. Finn API for å «innbygge» Google Maps kart her.
Oppgi hvilket område dere er aktive i, og om dere har flere avdelinger.
Det å dukke opp i lokalt søk kan gi mye trafikk, men søkemotoren må forstå hvor dere holder til. De fleste har en hovedadresse som skal brukes, og da skal den også brukes i andre sammenhenger som Google bedrift. Dere kan også lenger ned på kontakt oss siden oppgi den samme informasjonen (NAP) hvis dere har flere avdelinger.
Contact Page schema markup
Beste praksis er å bruke Kontakt Oss Schema. Det gjør at søkemotorer enkelt forstår hva siden er for. Selv om søkemotorer stort sett vil forså det uansett kan det gjøre dere mer autoritære som igjen er bra for E-E-A-T.
SEO For kontakt oss side
Kontakt oss siden skal som oss siden ikke være optimalisert for å dra inn organisk trafikk for utenom det brukeren faktisk søker etter. Det vil si at dere heller skal bruke søkeord i annet innhold som landingssider hvor dere ønsker at de fleste som finner dere i organisk søk skal bli sendt til.
Noen unntak kan dere gjøre. Spesielt for lokal SEO kan dere skrive innhold relatert til lokasjonen deres.
Hold overskriften mellom 50-60 karakterer for at hele kan vises. Den burde inneholde Kontakt Oss i starten, så er det ingen tvil om hva siden handler om. Hvis dere bruker WordPress så bruk side/page istedenfor Innlegg/post for Kontakt oss siden.
La kontakt oss siden fokusere på funksjonen den skal ha, og ikke skriv eller ha mye innhold som ikke er relevant. Men linking til annet innhold som hjelper brukeren kan dere gjerne gjøre. Les mer om hvorfor internlinking er viktig her!
Kontakt oss siden er faktisk en av de viktigste sidene alle nettsider har, og er en side dere med fordel kan opprette med engang. Utenom kontakt oss siden gjelder det å også ha en egen Om oss side. Les hvordan dere lager en god Om oss side her!
Følg med over tid når søkemotorene har fått «crawlet» siden og den ligger ute i søkemotor. Se også i GSC (Google Search Console) hvor godt Kontakt Oss siden rangerer. Hvis Kontakt eller Om oss siden begynner å rangere for mange søkeord som ikke er helt relatert til de sidene burde dere laget eget innehold for det og heller la det innholdet rangere for de søkeordene i Google. Grunnen er at de som kommer fra søkemoterer skal komme til relevant innhold. Kontakt og Om oss sidene skal ikke fungere som landingssider for andre søkeord enn det de sidene faktisk er ment for.