Hvis du jobber med SEO så vet du også hva søkeord er. Søkeord er det søkemotorer bruker for å gi ett svar på søket. Vi skiller også mellom organiske og betalte søkeord, hvor organiske er de som kommer opp i søkemotorer uten at det har blitt betalt for.
Søkeordet skrives i søkefeltet, og søkemotoren kommer tilbake med vanvittig mange resultater hvor det mest relevante er øverst. I denne artikkelen tar vi kun for oss hva søkeord er, for å finne ut hvordan du kan finne gode søkeord les her!
Søkeord og Søketermer
Søkeord er ofte ikke kun ett ord, oftest er det satt sammen av flere ord som vil kaller søkeord eller en søkefrase. En artikkel eller tekst har som regel et søkeord den skal rangere for, og deretter flere relaterte søkeord.
Poenget med søkeord for den som søker er å finne svar, mens for den som skal rangere i søkemotoren å bli funnet. Derfor blir det enklere både å finne, og ikke minst bli funnet jo mer spesifikt søket er.
Tiden hvor søkeord betydde alt er over, men det er fortsatt en viktig måte å finne kategorier. Les mer om hvordan du skriver gode bloggartikler her!
Lange søkefraser (Long Tail Keywords)
SEO har det med å komplisere ting, og ha veldig mange ord som egentlig betyr det samme. Det er derimot viktig å forstå forskjellen mellom lange søkefraser og søkeord.
Et søkeord avslører ikke hele intensjonen bak søket, det er hva som skiller det fra lange søkefraser. Om noen søker etter hjemmelaget pizza (søkeord) har de som oftest en større intensjon bak søket. Det kan være hvordan kan jeg lage hjemmelaget pizza, eller hvordan lage hjemmelaget pizza med kjøttdeig. Noen er også ute etter inspirasjon, der hjelper søkemotorene gladelig til med å foreslå flere søkeord eller lengre søkefraser. Dette er også en av måtene du kan finne gode søkeord på, les mer om det her!
Akkurat hvor mange ord det kan være i et søkeord, og hvor få det kan være for at det kan kalles en lang søkefrase har lite å si. Det handler om at du forstår forskjellen mellom hva som er en hel kategori (som pizza, hjemmelaget pizza) og hva som er et mer detaljert søk med en tydeligere intensjon (lange søkefraser).
Bruker søkemotorene søkeord?
Med tiden har søkemotorene også blitt smartere, og de bruker ikke lengre søkeord på samme måte. Søkemotorene har større fokus på å finne intensjonen bak søket, derfor kommer de også med mange forslag når det kun søkes på et søkeord og ikke en lengre søkefrase. For å kunne rangere høyt i søk er det ikke bare viktig med søkeord, les hvorfor det er så viktig å forstå E-A-T her!
Noen søkeord har også en klarere intensjon bak søket uten at de kan kategoriseres som lengre søkefraser. Dette er veldig ofte produkt eller tjenesterelaterte søkeord som det er mye konkurranse om å rangere høyt for!