Affiliate Markedsføring er når du sender trafikk gjennom en link til en nettbutikk. Hvis den personen kjøper noe så vil du få betalt et avtalt beløp eller prosent av salget.
Fordelen med Affiliate er at du ikke selv sitter på et varelager, men sender trafikk videre til nettbutikken. Ulempen er at det kan være vanskelig å få trafikk, og det varierer hvor godt du får betalt.
Hva Affiliate Marketing er
Istedenfor at du driver en nettbutikk så sender du heller trafikk til en nettbutikk. Når linken som du har brukt registrerer at kunden som kom fra deg får ett salg så får du en andel av salget.
Du kan drive affiliate via en nettside, blogg, sosiale medier og andre kreative metoder. For de beste affiliate programmene er det også strengere krav til hvem du er, for de å ønsker å jobbe med affiliate markedsførere som faktisk bidrar til mer salg.
Les hvordan du enkelt kan starte din egen blogg her!
Hvor mange prosent du får av salget, eller hvor høyt beløpet er om det er fast har endel å si. I affiliate har også sporingstiden mye å si, typisk er den 1-30 dager. Det vil si at så lenge noen har brukt din affiliate link og handler hos din partner vil du uansett få betalt for kjøp i den perioden som sporingstiden gjelder for.
Affiliate må heller ikke være for et fysisk produkt, det kan være for banklån, kredittkort, mobilabonnement og andre tjenester også. Affiliate for tjenester hvor det ikke er et fysisk produkt betaler ofte veldig godt, og noen programmer fortsetter å betale deg hver eneste måned kunden fortsetter å være abonnement!
Det er også en sammenheng med at de som har de beste affiliate programmene også har flest som promoterer for de og derfor er konkurransen også høyere.
Forskjellige typer Affiliate Markedsføring
Affiliate marketing er en markedsføringsmetode som ikke har noen begrensninger i hva du kan tjene, og det kan til en viss grad også være passiv inntekt. Det som er helt sikkert, uten at du har noe trafikk så vil du heller ikke tjene noe på å være en affiliate.
Om du ønsker å starte med affiliate marketing er det hovedsakelig to forskjellige metoder det kan gjøres på, hvor begge har sine fordeler og ulemper. Vi skiller i mellom de som selv er er merkevaren, som er typisk det en livsstilblogger er. Den andre kategorien er å bygge en merkevare som ikke er basert på en spesiell person
Du er merkevaren – De fleste kjente «livsstilbloggere» markedsfører seg selv, og det er nettopp de som er merkevaren.
Fordelen her er at du fortere kan få en følgerbase og skape en relasjon til de som følger deg. For at du skal kunne konvertere dette til salg så må det være relevant. Er du opptatt av mote, løping, finans eller noe annet er ikke så viktig, men det er viktig at du har ett fokusområde.
At det du driver med er noe som er av en viss størrelse, og har produkter som du kan være affiliate for er også viktig. Mange bloggere gjør også samarbeid, hvis du får en fast avtalt sum for å gjøre reklame så er ikke det affiliate. Har du derimot en link eller en rabattkode som gjør at reklamen du lager blir prestasjonsbasert så er det affiliate marketing.
Les hvordan du kommer i gang med å tjene penger på affiliate markedsføring her!
Som en affiliater er det viktig å promotere bedrifter og produkter som faktisk er bra, og at du kan vise frem/teste produktene for de som følger deg. Velg heller ikke kun utifra hvem som betaler best per salg, fordi hvis det ikke er bra så vil du heller ikke få noen salg.
Når du er merkevaren kan du få suksess raskt, spesielt hvis du får noe som går viralt. Det er også enklere å bytte mellom ulike plattformer, for følgerne dine er ofte mer lojale. En av ulempene ved å være merkevaren er at alt avhenger av deg, blir du syk eller mister motivasjon er det ikke noen andre som kan ta over. Det å selge en merkevare som er bygget rundt en person er heller ikke så enkelt.
Bygge en merkevare – Dette kan gjøres på flere måter, det finnes også mange måter du kan drive trafikk til en nettside uten å ha en merkevare.
For at du skal kunne tjene penger på dette må det være innenfor en nisje hvor det er produkter, eller tjenester du kan være affiliate for. Mange velger strategien med å kun gjøre tester av produkter, men her er det så mye konkurranse allerede at det vil være vanskelig å kunne få til med en helt ny side.
Strategien som fungerer for mange er å heller fokusere på temaer hvor det ikke er så mye konkurranse, men det må heller ikke være så sært at det ikke er noe trafikk til temaet. Denne metoden kan drive veldig mye trafikk fra google når det gjøres på riktig måte!
Om du skal starte en merkevare vil det være viktig å ha en nettside, er du blogger kan du oftere klare deg ved å kun være på sosiale medier. Det er hovedsakelig tre metoder du kan drive trafikk til en nettside/blogg. Sende trafikk fra sosiale medier, det er ikke så veldig enkelt men får du det til så er det ingen begrensninger i hva du kan tjene!
Metode nummer to er direkte trafikk til nettsiden, for en ny nettside vil du ikke få noe direkte trafikk! Selv større nettsider får ofte veldig lite direkte trafikk. Den tredje metoden er å få organisk trafikk fra søkemotorer, over 90% av det vil komme fra google.
Det er fort gjort å gå seg vill i SEO, men det er langt fra så komplisert som det mange tror. Mange fokuserer på design, logo, linker og alt annet enn innhold, og det google bryr seg mest om er innhold. For at du skal kunne skrive eller lage innhold som google vil rangere høyt så må det enten være fordi du har noe unikt, eller at det er lite konkurranse om det søkeordet.
Kort oppsummert så kan du rangere høyt på google så lenge du har innhold som tilfører noe nytt. Oppsummerer du kun det andre større nettsider allerede har skrevet vil du ikke ha sjans til å få noe særlig trafikk fra google. Klarer du i tillegg å hente inn data, fra f.eks. spørreundersøkelser du utfører selv vil du ofte kunne tilføre et tema helt ny informasjon og derfor vil du også ha unikt innhold.
Denne metoden gjør også at du kan få linker fra større nettsider, nettopp fordi du sitter på unik informasjon. Aldri kjøp linker! For det første er det noe google vil straffe deg for hvis det oppdages, og for det andre vil det kun hjelpe deg kortsiktig.
Hvordan lykkes med Affiliate salg
Det viktigste er at du velger noe du fokuserer på, og deretter kan du utvide etterhvert. Ved å skulle tjene penger på å promotere mye forskjellig har det en tendens til å bli til at du ikke selger noe.
Du må tilføre noe av verdi, være kreativ og formidle det på en unik måte. Det er allerede mye konkurranse, og det er ikke noe du blir rik av over natten. At du er genuin og ikke bare går etter mest mulig kommisjon vil lønne seg i det lange løpet.
Les hvordan du kommer i gang med å tjene penger på affiliate markedsføring her!
Sist men ikke minst, du trenger ikke kjøpe ett kurs for å lykkes med affiliate marketing. Det eneste du trenger er å lage unikt innhold, og deretter vil du se salgene komme.
Forretningsmodellen er lett å komme i gang med, men den er også lett å falle ut av. Jo mer arbeid du legger i det, desto mer stabil vil bedriften din også være. Oppdateringer fra google, algoritmeendringer, affiliate partnere som kutter i kommisjonen er ting du garantert vil oppleve hvis du holder på en stund.
Har du ikke et solid fundament kan det velte inntjeningen helt over natten. Dette henger også sammen med at når mulighetene for høy inntjening er tilstede så er ofte også risikoen høy.