AEO søkeoptimalisering: Hvordan få trafikk fra Google AI, ChatGPT og andre Språkmodeller

Organisk trafikk er stadig i endring, og det gjelder å følge med for å ikke henge etter konkurrentene. De fleste nettsider jobber med SEO og for å få organisk trafikk. Hvordan brukere søker er i endring, og språkmodeller som ChatGPT og Google AI står stadig for flere søk.

I starten var det vanskelig å få trafikk fra språkmodeller siden de sjeldent henviste til kilder, nå vil du ofte til og med bli oppfordret til å klikke deg videre til nettsider hvor informasjonen er hentet fra. Det er her muligheten for de som benytter seg av AEO når gir en gyllen mulighet for å få tilbake det dere har tapt av organisk trafikk.


Hva er AEO (Answer Engine Optimization)?

AEO står for “Answer Engine Optimization” og handler om å tilpasse innholdet ditt slik at det enkelt kan hentes, tolkes og brukes som direkte svar i tjenester som:

  • Google AI utrdag, Featured Snippets og People Also Ask
  • ChatGPT og andre AI-chatboter
  • Stemmeassistenter som Siri, Alexa og Google Assistant

AEO Eller SEO?

Mens tradisjonell SEO handler om å rangere i søkeresultater, handler AEO om å bli vist som svar i featured snippets, språkmodeller som ChatGPT, og stemmesøk som Siri på iPhone. Det er ikke enten eller mellom AEO og SEO, begge deler er viktig, og de har mange fellestrekk.

Mye av AEO og SEO dreier seg om det samme, nemlig strukturert data og en optimalisert nettside. Har du en SEO optimalisert tekst så skal det ofte ikke mye til for at den også blir AEO optimalisert.


Hvorfor er AEO viktig akkurat nå?

  1. AI og stemmesøk er i vekst – Brukere spør telefonen, bilen eller smarthøyttaleren sin direkte.
  2. Google gir direkte svar i SERP – Ai utdrag og Featured snippets stjeler oppmerksomheten før noen klikker seg videre.
  3. Brukeropplevelse og rask informasjonsinnhenting er viktigere enn noensinne.
  4. Chatboter og AI-verktøy bruker strukturert innhold for å hente svar.

AEO er en naturlig forlengelse av SEO, og gir deg en mulighet til å få mer organsik trafikk når trafikken du tidligere fikk forsvinner.


Hvordan fungerer svarmotorer?

Svarmotorer og AI-verktøy som ChatGPT og Google analyserer innhold ved hjelp av:

  • Semantisk søk: Forstår meningen bak spørsmål, ikke bare ordene.
  • Entitetsgjenkjenning: Gjenkjenner personer, steder, konsepter og relasjoner.
  • Strukturert data (Schema.org): Gjør det enklere for maskiner å tolke innholdet.
  • Språkmodell-analyse: Vurderer hvordan naturlig språk brukes for å danne relevante svar.

9 tips for å optimalisere innholdet ditt for AEO

1. Svar tydelig på spørsmål tidlig i teksten

Ikke spar det beste til slutt, gi brukeren (og maskinen) svaret rett etter spørsmålet. Samtidig er det veldig viktig at du er en autoritet på temaet og det er et spørsmål dere ønsker skal være AEO optimalisert. Fokuser på AEO for det som faktisk gir dere riktig trafikk, man må jobbe mer for organsik trafikk, og derfor må man også sørge for at man optimaliserer for brukere man faktisk kan konvertere og ønsker på nettsiden.

2. Bruk spørsmål som overskrifter (H2/H3)

Formuler undertitler som brukernes søkespørsmål: “Hva er AEO?”, “Hvordan fungerer AEO?”

Dette er også vanlig SEO praksis, men for AEO kreves det at du er mer spesifik og kortfattet.

3. Lag en FAQ-seksjon

Google elsker strukturerte spørsmål og svar, bruk schema markup og kortfattede svar. AI er også veldig bra å bruke for å oppsummere ditt eget innhold for å lage oppsummeringer, disse oppsummeringene kan enkelt AEO optimaliseres og derfor være optimalisert for både AEO og SEO.

4. Optimaliser for Featured Snippets

Skriv avsnitt på 50-60 ord som konkret og tydelig svarer på et spørsmål. Lær mer om featured snippets og hvordan du kan få mye mer oganisk trafikk her!

5. Bruk strukturert data (Schema.org)

Implementer FAQPage (Ofte stilte spørsmål), Article, eller HowTo-markup for å øke sjansen for utvidede søkeresultater.

6. Skriv naturlig og brukervennlig

Unngå sjargong og lange setninger. Svarmotorer favoriserer enkelt, klart språk.

7. Bygg autoritet og tillit

Innhold fra pålitelige kilder og med lenker til anerkjente nettsteder blir lettere prioritert. Vanlig SEO arbeid hvor dere jobber med å bygge autoritet til egen nettside og lenker fra autoritære nettsider til dere vil også hjelpe med dette, lær mer om lenkebygging her!

8. Hold deg til ett hovedtema per side

For mange temaer skaper forvirring for både bruker og AI. Ingen kan være ekspert på alt, dette vet språkmodeller og søkemotorer også. Store nettsider med høy autoritet kan i større grad være det, se for eksempel på hvordan forbes.com veldig ofte dukker opp i søk. Men dere er ikke forbes! Lag derfor innhold dere kan stå for, og som dere er sikre på at dere kan stå inne for at dere har tilstrekkelig ekspertise for.

Dette er også en del av E-E-A-T som Google har utviklet for å rangere nettsider.

9. Test i ChatGPT og stemmesøk

Still spørsmål til ChatGPT eller Siri og se om svaret som hentes ligner ditt innhold. Hvis ikke: Optimaliser mer.


Verktøy for å jobbe med AEO

  • Google Search Console – Se hvilke spørsmål du vises for.
  • Schema Markup Generator – Generer strukturert data automatisk.
  • ChatGPT / AI-baserte verktøy – Test hvordan innholdet ditt tolkes.
  • Sunn fornuft – Tenk hvordan brukere søker, og hva de er ute etter. Her kan du også spørre kunder og andre hvordan de tenker når de søker etter noe som du vil vises for i AEO.

Eksempel på AEO-optimalisert innhold

Spørsmål: Hva er AEO?

Svar: AEO står for Answer Engine Optimization, og handler om å optimalisere innholdet slik at det kan hentes direkte som svar av søkemotorer og AI.

Kort. Tydelig. Eksakt det svarmotorer trenger.


Vanlige feil du bør unngå

  • For generelt innhold uten fokus.
  • Lange og kompliserte setninger.
  • Manglende struktur eller metadata.
  • For mye teknisk språk.
  • Innhold som ikke svarer på spesifikke spørsmål.

Sørg for at dere ikke glemmer SEO i dette, en treig nettside kan være nok til at språkmodeller ikke engang finner dere. De har begrenset med ressurser, og tar det for lang tid å laste inn nettsiden deres vil den avslutte søket og heller bruke konkurenten deres som kilde. JavaScript kan også være utfordrende å tolke, ren HTML er best for AEO.


Klar for neste steg?

Trenger du hjelp med å optimalisere for AEO? Mediakonsult hjelper deg med å lage innhold som ikke bare rangerer – men som svarmotorene velger.

Kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe dere med deres strategi for SEO og AEO.