En god FAQ (frequently asked questions) side er viktig av flere grunner. Den svarer på spørsmål som både gjør at kunder blir fornøyde siden de får svaret raskt. Når den i tillegg er laget på en god måte kan den også drive inn veldig mye organisk trafikk Vinn-Vinn!
Det å henvende seg skriftlig eller på telefon til en bedrift er noe de fleste ønsker å unngå, de vil heller bare finne svaret uten å trenge å søke etter det. Derfor er det viktig at dere hjelper kunden å finne svar på spørsmål med produktbeskrivelser, blogginnlegg, FAQ osv. Fordelen er at dette er noe kunden også kan finne ut av selv til alle døgnets tider.
Hva er en FAQ Side
En FAQ side er noe alle burde ha, og spesielt nettbutikker må ha det. En god FAQ side vil gi dere kunder, og faktisk gjøre at dere får flere kunder. Har dere derimot en dårlig FAQ side vil det gjøre at dere mister potensielle kunder. Sørg for at det er enkelt å finne FAQ side fra meny, ha gjerne link til den i footer også.
Så hva er en FAQ side? Det er den siden hvor besøkende/ kunder skal kunne få svar på alle spørsmålene sine. Det gjelder uansett om det er før eller etter ett kjøp er gjort. Det kan være alt fra hvilket fraktselskap dere bruker, til hvordan en retur fungerer hos dere. Bruk gjerne linker i FAQ også, les mer om hvorfor det er viktig med internlinking her. FAQ siden er en av de hvor du kan linke veldig mye, det hjelper for SEO men ikke minst så hjelper det faktisk brukeren når du gjør det på riktig måte!
Linkene kan gå til produkter, men oftest vil det være mest fornuftig hvis linkene går til bedriftsblogg som igjen har artikler som går mer i dybden. Selv om dere har en hoved FAQ side er det ofte lurt å ha flere FAQ seksjoner på andre deler av nettsiden også.
Finn ut hva kundene søker etter av hjelp
Det er fint med de vanlige svarene som alle FAQ sider har, men dere må også tilpasse dere hva kundene deres faktisk lurer på. En FAQ side kan hjelpe kunden døgnet rundt, men om de ikke finner svar på noe blir de også frustrerte og går fort videre til en konkurrent sin nettside.
Kundeservice – Dette er en gullgruve for hvor dere kan finne gode spørsmål å svare på i FAQ siden. Fordelen her er at dere får spørsmål som er relevant for både produkter og tjeneste deres. Terskelen for hva dere skriver av svar på spørsmål burde være lav. Det er ofte mange som lurer på de samme tingene, men ikke tar seg tiden til å skrive en henvendelse med spørsmålet om de ikke raskt finner ett svar på nettsiden.
Søk på siden – Med analyse kan dere se hva som søkes på internt på nettsiden deres om dere har en lokal søkefunksjon. Bruk dette for å lage svar på spørsmål til FAQ Siden. Bruk også litt tid på å optimalisere lokalt søk på nettsiden!
Google – Er dere en ny nettside ligger det sjeldent mye her i starten, men etterhvert er det viktig å følge godt med. Både å google dere selv, og se hva google automatisk foreslår kan gi en god pekepinn for hva mange lurer på. Dere burde også ha varsling for når bedriftsnavnet deres dukker opp i søkemotoren, da kan dere se hva som skrives om dere på forum og lignende.
Sørg for en god brukeropplevelse
Grupper spørsmålene etter relevans, og gjør det lett å finn frem via søk. Bruk gjerne designelementer som gjør siden enkel og visuelt pen også.
Ikke bruk avansert språk med mindre det er nødvendig, hele poenget her er å hjelpe mest mulig på enklest mulig måte. Svar på spørsmålet på en forståelig måte, og bruk gjerne internlinker om du kan sende den besøkende videre til mer informasjon. Linker kan også brukes for å få igjennom kjøp F.eks. spørsmål relatert til betalingsmetoder kan ha en link rett til utsjekken hvor kunden kan velge mellom betalingsmetoder.
Ikke bare vil en god FAQ side gi flere konverteringer, men den skaper også trygghet om at dere er en seriøs bedrift. Les flere tips for å øke konverteringsraten her!
Tenk SEO på FAQ siden også.
Selv om svar og spørsmål skal være konsise burde de også utformes med tanke på SEO. Sørg for at overskriftene er SEO vennlige. Det er heller ikke noe i veien med å finne overskrifter som er beregnet kun for SEO om det er potensiale for å få organisk trafikk. Men det må være relevant til en FAQ side.
Ved hjelp av verktøy som Ahref er det også enklere å finne ut hva mer brukere søker etter når de søker etter bedriften deres og noe mer. Dette kalles «PAA» (people also ask) og er en god måte for å finne flere søkeord som dere kan rangere for.
FAQ Schema Markup
Det er flere metoder for å legge til strukturert data for FAQ siden. Enten kan det gjøres manuelt eller med en Plugin. Om du bruker WordPress kan du bruke en plugin som denne for å legge til FAQ Schema. Sørg for at følger retningslinjene til Google.