En blogg er et nettsted som brukes for å publisere både tekst eller video. Størrelsen har ingenting å si for om det er en blogg eller ikke, og de aller fleste nettsteder er faktisk en blogg.
Blogg kan også være den typiske livsstilbloggen som er det første mange tenker på når de tenker på blogg. Nemlig en person som skriver om sitt eget liv, men sannheten er at det finnes store blogger som er mye større en det mange nettaviser er. En avis har mye større krav til hva de publiserer, hvor alt blir faktasjekket mye grundigere en hva som gjelder for de fleste blogger.
Blogging har eksistert i stor grad siden 90-tallet, og det finnes mer enn 600 millioner blogger. Av mer overraskende sider som faktisk regnes som blogger har vi huffpost.com. Du kan enkelt sette opp en blogg på et par minutter, de fleste bruker plattformer som blogger, tumblr eller wordpress. Av disse er det med wordpress du kan være mest avhengig, og du må ikke ha domenet hos wordpress selv om du ønsker å bruke de.
Dette er hva en blogg er
En blogg er en nettside med enten egne meninger eller faktabaserte artikler skrevet av en person, gruppe eller firma/organisasjon. Like vanlig som en rosablogg er også bedriftsblogger, det er rett og slett når bedrifter har sin egen blogg hvor de kan fortelle om firmaet sitt.
Les hvordan du kan starte din egen blogg her!
Før var det også vanligere å kunne lage en blogg i et bloggnettverk hvor domenet inneholdt navnet til de som hadde bloggnettverket også. Dette er ikke så vanlig lenger, og det er mye letter å flytte/selge en blogg om du starter den på ditt helt eget domene.
Bedriftsblogger – Mange bedrifter har en veldig enkel nettside, hvor det står hva de gjør og kontakt info.Det er ikke innhold som deler artikler, lar deg kommentere eller at det jevnlig kommer mer innhold. Derfor er det også kun en nettside og ikke en blogg. Alle blogger er også nettsider, derfor kan en slik nettside hvis den får en egen bloggavdeling bli en blogg.
Dette er hva som vanligvis skjer når en bedrift skal ha en blogg, ikke at hele nettsiden blir en blogg men at den får en egen avdeling til bloggartikler. Typisk havner det i egen kategori, og derfor blir alle url bedriftensittnavn.no/blogg/ og så artikkel navnet.
Skal dere starte en bedriftsblogg er det ikke viktig å passe på hvordan URL-en blir laget til bloggpostene. At datoen er med er ikke nødvendig, men den kan gjerne inneholde kategorien i URL-en også. Sørg for å få det riktig av fra starten, for hvis URL-ene må endres over tid blir det fort veldig mye kluss med linker som ikke fungerer.
Vi mener at alle bedrifter burde ha en egen bedriftsblogg, men dere kan kalle den hva dere vil! Det er en enkel måte å kommunisere på, og dere vil få gratis trafikk som dere ellers måtte betalt for. Tekstene må være skrevet godt, og om et tema som flere faktisk leser om. En god bedriftsblogg vil også gjøre at dere får linker og øke autoriteten til siden generelt.
Personlig blogg – Dette er måten mange først ble kjent med en blogg, og det finnes fortsatt mange som lever kun av å skrive sin egen personlige blogg. En personlig blogg kjennetegnes ved at det er en person som gir utrykk for sine egne meninger og opplevelser.
For å kunne drive en personlig blogg er du veldig avhengig av ha å en stor følgerbase, for ingen vil søke etter dine personlige meninger på google for å finne deg! Det er hvis du ønsker å leve av bloggen, mange skriver personlige blogger som nesten ikke har noen lesere også.
En personlig blogg kan tjene penger på samarbeid, reklame eller affiliate marketing.
Affiliate/reklame blogger – Dette er blogger som utelukkende fokuserer på å tjene penger, og skriver produktanmeldelser for å tjene penger.
De finnes som både veldig useriøse, og mer seriøse. Affiliate blogger var mer vanlig før, nå har de ofte mer en blanding av annet type innhold også. Det er mange som har tjent veldig mye penger på denne type blogg, selv i Norge.
Trafikken kommer ofte fra Google, og det var enklere å få trafikk så enkelt før. Det er også en av grunnene til at de som fortsatt driver denne type side ender med å helle drive teknologi blogger, hvor de har produkttester som en del av innholdet.
Nisje blogger – En veldig stor andel av bloggere er nisje bloggere, det betyr bare at det er et tema som bloggen går i dybden på. Det kan være absolutt hva som helst, men en nisjeblogger vil konsentrere seg om et type tema.
Det er flere fordeler med en nisjeblogg. Både at de som skriver den får muligheten til å fordype seg innenfor et tema. Det bygger også opp autoritet når en blogg ikke vet noe om alt, men kan det de skriver om!
De fleste blogger har nesten ingen lesere!
Det å starte en blogg er veldig enkelt, men å få lesere er ikke så enkelt! Noen liker å bare publisere det de skriver, men de fleste ønsker også å få mange lesere til bloggen sin!
Les hvordan du kan tjene penger på en blogg her!
For å få trafikk til en blogg er du avhengig av en god strategi, enten at det skal komme fra sosiale medier eller fra søkemotorer. I starten vil det være viktig å fokusere mest på innhold, og ikke på så mye annet. Designet på en blogg har veldig lite å si, og de som skal designe noe selv ender opp med å gjøre siden både treg og mer uoversiktlig.
Derfor vil det beste for de fleste heller være å gjøre minst mulig med designet i starten, og kun fokusere på å skrive/lage godt innhold som både er unikt og engasjerende. Får du til det vil du nesten alltid oppleve at søkemotorene sender deg trafikk etterhvert!