Det er ikke ett godt norsk ord for featuren snippets, derfor bruker vi også det engelske navnet. Featured snippets er en måte nettsider kan få organsik trafikk, og de som gjør det på riktig måte kan få en featured snippet selv om domeneautoriteten deres ikke tilsier at de burde fått den posisjonen.
Dette er hva Featured Snippet er!
En Featured Snippet dukker ofte opp i ett Google søk, men ikke alltid. Featured plasseringen kalles ofte posion 0, fordi den er helt øverst i søket. Det som er rammet inn i det røde feltet på bilde er det som vises i en Featured Snippet.
Det skal sies at Featured Snippets stadig endres, og hvordan de vises forandrer seg også. Det gjelder både for hvordan de vises på mobil og desktop.
Søkemotorene bruker Featured Snippets for å hjelpe leseren mest mulig, det vil også si at de ofte kan vise hele svaret uten at det er nødvendig å klikke seg inn til siden som har svaret. Men du har uansett lyst til å vinne Featured Snippet, fordi det gjør at du totalt får mer klikk. En metode mange bruker for at leseren uansett må klikke seg inn til nettsted som har featured snippet er ved å bruke listeartikler. Typisk vises det 6-7 rader, i bildet over hvor det er 18 rader (tips) må leseren trykke seg inn for å lese alle.
Hvordan du kan vinne Featured Snippet
Du kan vinne en snippet ved å skrive en paragraf som er rundt 50-60 karakterer, den skal gjerne inneholde overskrift til spørsmålet, og svare enkelt og forståelig på kun det spørsmålet. Uthev den gjerne med uthevede «fet» kursiv. Spørsmålet du prøver å vinne featured snippet til kan gjerne komme fra «people also asked» seksjonen Google har.
Featured Snippets får så mye som 35.1% av klikkene i følge enginescout. Det sier seg selv når det er tilfelle at du også ønsker deg denne plasseringen. Derfor er det ekstra gøy at nettsider uten høy autoritet også har muligheten til å vinne featured snippets. Les mer om E-E-A-T og autoritet i søkemotorer her!. For at du skal ha en sjanse til å vinne Featured Snippet så burde du allerede rangere på første siden av Google. Det er mulig å få Featured Snippet og en posisjon til lengre ned i det organiske søket også!
Derfor er det lurt å starte med å optimalisere der hvor dere allerede rangerer på side 1, og det er en Featured Snippet som vises.
For at du skal vinne en Featured Snippet burde du på forhånd sjekke om det er en, for veldig ofte er det ikke det. Om det er en burde du se etter svakheter i den, eller hvordan du kan lage en bedre en. Har du en god ide her kan du veldig fort ta over posisjonen! Husk at din egen personlige mening ikke er definisjonen til ett spørsmål, derfor skal du ikke ta med det i paragrafen hvor du prøve å få en featured snippet.
Google kan også bruke tabeller som viser data, men de må være enkle å forstå for søkemotorer. Det viktigste du gjør med en tabell er derfor at alt har lik utforming nedover i tabellen, ellers blir den vanskeligere å forstå.
Det er en tendens til at Featured Snippets oftest dukker opp ved lengre søkefraser (long tail keywords) i følge backlinko. Derfor er det lurt å ha ett spørsmål som er litt lengre som du svarer på, og som du kan gi ett helt presist og objektivt svar på i en egen paragraf.
Google Featured Snippet ban?
Mange spekulerte etter en Google Core Update i November 2021 om at Google hadde innført en Featured Snippet Ban. Dette har Google blankt avvist, og derfor skyldes det nok andre faktorer at flere nettsider mistet alle sine Featured Snippets i følge Seroundtable.
Yeah, that’s a possible reason. But it doesn’t have to be just that.
— John Mueller is mostly not here 🐀 (@JohnMu) February 16, 2022
Det som er viktig er derfor at kvaliteten er god, for ellers vil det potensielt kunne straffe seg veldig. Er du usikker på om det du skriver er riktig, ikke skriv det! Dette gjelder også generelt når det kommer til SEO.