Meta Beskrivelse (Meta Description) er en forklaring av hva linken som vises i en søkemotor kommer til å vise. Om du ikke lager denne meta beskrivelsen vil søkemotoren gjøre det, og den blir sjeldent like god som den du skriver selv. Meta beskrivelser er ikke en direkte rangeringsfaktor, men siden en god meta beskrivelse kan gi flere klikk vil det også kunne påvirke rangeringen i søkemotor.
Hva er en Meta Beskrivelse
Under overskriften er Meta Beskrivelsen, hvor mye som vises varierer mellom desktop og mobil. Beskrivelsen kan enten lages av deg, som potensielt kan gi mer klikk. Eventuelt vil Google/ Søkemotoren lage den for deg ved at den viser ett utdrag fra innholdet ditt. Husk at Meta Beskrivelser også vil vises på sosiale medier, f.eks. ved delinger på facebook!
7 Tips for gode SEO Meta Beskrivelser
1. Informer leseren
Poenget med Meta Beskrivelsen er å la leseren forstå hva linken går til. Fortell dette i beskrivelsen. Se gjerne hva andre konkurrerende nettsider som ofte rangerer høyt i deres industri gjør, det kan også gi dere en konkurransefordel!
Selv om informasjonen i meta beskrivelsen skal være presis må dere også gjøre det klart hvorfor dere har den beste artikkelen/innholdet å klikke seg inn på. Det kan være at dere har testet, eller utført en undersøkelse. Til sammen blir dette utslagsgivende for hvor god CTR dere får i søkemotorer.
2. Vær presis
Det er ofte ett spørsmål som skal svares på når det kommer til SEO. Det handler om at leseren skal bli overbevist om at ved å klikke på denne linken så får jeg faktisk svar på det jeg lurer på. Sett deg inn i hvorfor leseren kan være tvilelende til å trykke på linken din, og deretter overbevis på en presis måte.
Du har sannsynligvis god oversikt over hvilke søkefraser som vil være relevant for linken. Det er dette du skal fokusere på, og gjøre det klar at innholdet ditt er relevant til søkefrasen. Sørg for at URL-en helst inneholder informasjon som også er relevant til søket. Les er om struktur til URL her!
3. Følg med på CTR
En godt skrevet Meta beskrivelse vil gi en høyere CTR (Click Through Rate). For at en leser skal klikke på ett organisk treff er det flere faktorer som tilsammen utgjør hva klikkfrekvensen blir. Resultatet må stemme med søket, og deretter vil en meta beskrivelse gi enda mer bekreftelse om at det faktisk vil gi verdi å trykke på linken.
Hovedsakelig er det ofte to ting som gjøres feil med Meta Beskrivelse som gjør at innholdet generelt kan få lav CTR. Det er at beskrivelsen rett og slett er dårlig, det vil si at kvaliteten ikke er god og generelt ikke presis, laget sånn som den skal. En annen typisk feil er at meta beskrivelsen kanskje er skrevet godt, men at søkefrasen den er laget for ikke er den som innholdet vises mest for. Derfor er det viktig å følge med over tid, og følge med på hva det søkes etter og hvor innholdet dukker opp i organisk søk.
4. Skriv Meta Beskrivelse!
Om du ikke skriver Meta Beskrivelse vil søkemotoren skrive en for deg, men du vil generelt få færre klikk! En undersøkelse viste faktisk at de som har en Meta Beskrivelse får 5.8% flere klikk i søkemotorer enn de som ikke har! Derfor burde du alltid skrive den, og heller følge med på om den kan forbedres etterhvert.
5. Overbevis! Selg!
Har du laget bra innhold blir ikke dette vanskelig, men vi ser faktisk overraskende ofte at det mangler noe i både overskrifter og Meta beskrivelser som er der for å overbevise. Dette punktet er faktisk veldig lite komplisert, men det er utrolig viktig. Tenk over hva du prøver å formidle, og fortell med ett par ord hva løsningen er.
6. Ikke bruk lik Meta Beskrivelse flere steder
Når Meta Beskrivelser lages som de skal vil dette uansett ikke skje. Noen bruker den samme beskrivelsen på forskjellig innhold, det gjør ingenting godt og vil ofte ende opp med at søkemotorer heller lager en for deg. Husk at beskrivelsen skal gi deg flere klikk, og det får du ved å overbevise leseren om at innholdet du har faktisk er relevant til søket!
7. Ikke fyll ukritisk med søkeord
Innholdet har ofte noen viktige søkeord, hvor 1-2 er hovedsøkeordene. Disse skal være med i meta beskrivelsen, men ikke flere enn det. For at beskrivelsen skal være presis og hjelpe leseren vil det å bruke for mange søkeord ikke være hensiktsmessig. URL-en kan også inneholde 1-2 hovedsøkeord, det gjør at leseren også blir mer overbevist om at innholdet er relevant.
Hvordan lage Meta Beskrivelse
Hvilket CMS du bruker vil ha mye å si for hvordan Meta beskrivelsen lages. Bruker du WordPress er det veldig enkelt å bruke en Plugin som Yoast. Se eksempel her på hvordan å lage en Meta beskrivelse.
Med andre CMS som Shopify, Wix eller squarespace er det ofte egne funksjoner hvor du også enkelt kan skrive inn Meta beskrivelse. Uansett hvilket du bruker så sørg for at Meta Beskrivelsen holder rundt 155-160 karakterer, ellers vil du få mindre klikk! Bruk heller ikke spesialtegn i selve beskrivelsen. Les Google sine «best practice» for Meta Beskrivelser her